torsdag 15 juli 2010

Det går an


Ja, jo, det är en klassiker.
Ja, jo, jag förstår att den var kontroversiell på sin tid.
Ja, jo, jag förstår att språket måste ha varit mycket modernt då för tiden.
Ja, jo, den är förvisso rätt söt.

Men nä! Den är trögläst och språket är mest jobbigt - och med X antal poäng i språkhistoria är jag ändock van vid att läsa gamla texter. Och jag stör mig på att Albert är en sådan särdeles otrevlig typ. Inte mot Sara, förvisso, men mot andra kvinnor. Nå ja, folk kanske var oförskämda mot servicepersonal i gemen på den tiden, så att det inte är specifikt för Albert mot kvinnor andra än Sara. Vad vet jag, gamla fnask.

Notera att jag faktiskt läst en bok på min lista! Den jag läser just nu är emellertid inte från listan. Någon måtta får det vara.

(Och egentligen läste jag den för ett par veckor sedan)

Inga kommentarer: