fredag 10 februari 2012

Skulle jag?!


Jag håller på och läser tre böcker. Nå, det är ju knappast något exceptionellt. Jag antar att majoriteten av er få som tittar in här då och då oftast har ett flertal böcker på gång samtidigt. Men det är inte bra att läsa flera böcker samtidigt när man har så svårt att få till det med läsanden, som jag har nu. Det blir så sönderhackat att jag tappar tråden, och - troligen - lite av lusten. Ändå kan jag inte låta bli. Tandläkarbesöksdagen passade jag på att svänga förbi biblioteket med några böcker som skulle lämnas. Tre, närmare bestämt. Nå, tror ni att jag, som en duktig flicka, travade ut från biblioteket utan att ha lånat några nya böcker, när jag nu har tre på gång och travar överallt med böcker som ska läsas, och just nu inte lyckas finna någon tid för läsning? Nej, just det! Jag börjar befara att man förbereder för min ankomst i tredje kretsen. Men vem är jag att motstå något så vackert som denna bok?! Lyrik, förvisso, liksom ytterligare en av de fyra som tvingade sig ner i min bokkasse, med berått mod. Eller hur de nu hamnade där.

Jag räknar med att återkomma till skönheten ovan.

De tre jag läser nu:
Kor - en kärlekshistoria, Åsa & Mats Ottosson
Döden i grytan, Mats-Eric Nilsson & Henrik Ennart
Kärlekens historia, Nicole Krauss

Inga kommentarer: