fredag 10 juli 2009

Regn, bak, grävning och typpor

(SKYLLA PÅ HYPODEA)

Det regnar och regnar och regnar. Igår hela dagen, idag mer till och från.

Trollet klänger och klänger, och skriker som en stucken gris när jag lämnar rummet och som tre när hans far bär upp honom för trappan för blöjbyte. Stackars Älsklingen, som skött honom och bytt blöjor med den äran i ett år. Nu duger han inte mycket till. Trollet har dock börjat trösta sig själv. Ibland när jag gått utom synhåll, hör jag honom upprepa som ett mantra:
- Mamma kommer snart. Mamma kommer snart.

Jag bakar bröd som får jäsa långsamt i kylen. På råg, på graham och på skrädmjöl, med sesam- eller vallmofrön. Jag bakar mjuk pepparkaka till fikat och focaccia till middagen. Trollet vill vara med och röra. Han står och petar lite i degen och får regelrätta utbrott när jag vill knåda lite ordentligt. Men det går. Det går det med. Och han tycker mycket om att pensla, så det får han göra, lite mer ostört.

I går skottkärrade jag bort sand och hit jord och hästskit i hällregnet, och så planterade jag en liten grupp vita syrener, rotskott från Älsklingens morfars stuga. Mitt regnställ lämnar en hel del i övrigt att önska, om man säger. Jag blev blöt in på bara skinnet, men märkte det faktiskt inte förrän jag fick syn på mig själv i spegeln när jag klev in. Idag var det lite varmare när jag gick ut, så då hade jag bara en långärmad tröja, och ingen fleece, under regnjackan, och jag blev våt och kall med en gång. Jag hann i alla fall gräva lite för ytterligare en buskgrupp längs staketet.

Älsklingen lyckades rädda 3x3 hönsreden och sittpinnar från grannens brasa. Det har tidigare varit hönseri i deras uthus, och nu håller de på och röjer ut. Med lite tur kan vi få till det så att vi kan ha höns till nästa sommar. Jag känner nu - om än rätt ytligt -fyra personer som har hedemorahöns och Vitnos uppfödare har också genbankshedemora, så trots att de är rätt svåra att få tag på, så tror jag att vi ska lyckas när det är så dags. Svensk gul eller blå anka verkar vara rätt lätt att få tag på, men vi har inte bestämt oss för vilken sort än.




Kommentarer:

[2009-07-11 00:10] Sheela: Hedemoror är fina! Och ankor är värsta grejen! De smutsar visserligen ner duktigt, men de är helt sjukt söta när de vaggar runt och säger bawkbawkbawk. :)

[2009-07-11 04:20] rerepoo: Myskankor äter mördarsniglar. Kan en fågel ha en bättre egenskap? :)

[2009-07-11 09:50] Skylla: @Sheela: Ja, så är det de säger ja! :) Vi hade bra tänkt ha ett par, tre stycken. De kanske inte grisar ner så väldigt. Grannen har haft ankor, och de travade ner till älven varje morgon och kom tillbaka till kvällen.

@rerepoo: Ja, men vi vill ha lantrasankor. Och jag har hört att andra ankor också äter mördarsniglar, fast det är just myskisarna som har fått ryktet om sig. Och så har vi inga mördarsniglar här - i alla fall har jag inte sett några :)

[2009-07-11 17:21] aniara: Lilla Trollet då. *kram*

Inga kommentarer: