tisdag 19 februari 2013

De komna, de sådda

Jodå, nu är STA-fröerna i jorden sedan någon tid. Än har jag inte burit ut dem i snön, men jag måste snart ta mig i kragen innan något börjar gro. Jag fick, som sagt, bara tio av mina 20 önskemål, så tio är från reserverna.

Triosteum himalayanum, feberrot. Jag köpte Triosteum pinnatifidum, flikfeberrot, från Konnässörsklubben härom året och den är jag så väldigt förtjust i, så jag bestämde mig för att skaffa den här också.

Paeonia obovata var alba, vit lackpion. Ja, pioner är ju alltid trevligt. I synnerhet gillar jag de enkla. Och det har blivit mycket vitblommigt den här beställningen, det har det. Tanken är väl att de vita blommorna ska lysa under träd och mellan buskar. De träd och buskar som knappt än är planterade, men nå ja...

Cardamine heptaphylla, violtandrot. Jag har Cardamine pentaphyllos, fingertandrot, sedan tidigare. Underbar! Vill absolut ha fler sorter. Och vårblommare får man väl aldrig för många av.

Staphylea pinnata, pimpernöt. Jag har sått den förr men inte fått upp något. Nu försöker jag igen.

Saruma henryi, har inget svenskt namn, vad jag vet. Ska användas som marktäckare.

Peltoboykinia watanabei, flikbladig filigranbräcka. Vackra blad. Vita blommor. Ska också användas som marktäckare i planerad lund.

Cephalanthus occidentalis, bollbuske. Jag tyckte att den såg skojsig ut. Måste ha missat en tidigare. Och fjärilsmagneter är ju aldrig fel. Är lite osäker på hur härdig den är dock. Försöka duger!

Boykinia aconitifolia, bäckbräcka. Rätt lik den flikbladiga filigranbräckan ovan.

Hosta 'Dancing in the Rain. Hostor är trevligt och den här var väl inte så dum. Den kommer att lysa precis som vita blommor.

Polygala paucifolia, jag hittar inget svenskt namn på denna heller. Var den inte söt? Jag kan inte påminna mig om att jag sett den förut. Hoppas att den går här.

Där var de tio förstahandsalternativen jag fick. Och här följer de tio reserverna:

Actaea cimicifuga, läkesilverax, det vanliga. Vit och hög, kommer att göra sig längst bak mot granhäcken med något lägre som blommar tidigare framför. Jag gillar verkligen de där spirorna.

Holodiscus discolor, vippspirea. Inte så vanlig nu för tiden. Fin buske tycker jag. Lär få höstfärg också.

Rosa moyesii, mandarinros. Underbar ros med underbara nypon.

Tulipa sprengeri, sommartulpan. Jag har försökt att så den förr, men har visst ingen tur. Skam den som ger sig!

Lamprocapnos spectabilis 'Alba', vanligt hederligt vitt löjtnantshjärta.

Polygonatum multiflorum, jätterams. Ytterligare en hög att ha längst bak mot granhäcken.

Veratrum album, vit nysrot. Jag har svart nysrot på gång också, ute i kallbänken. Fantastiska blad har de.

Paradisea liliastrum, paradislilja. Ljuvlig. Vit. Vad kan man mer begära?

Cirsium spinosissimum, alptistel. Jag tycker att den är så ball. Såg den i Botan i somras. Fråga mig inte var jag ska ha den bara.

Hosta 'Frances Williams'. Hostor kan man inte få för många av. Det här är en särdeles lyckad variant som jag hade i Västerhaninge.


Inga kommentarer: