tisdag 16 juni 2015

Kvinnan utanför Konsum


Utanför Konsum sitter en tiggande kvinna. Jag antar att hon är rom. Enligt uppgift ska de flesta tiggare i Dalarna vara romer från Bulgarien. Kanske har det ändrats.

Sitter och sitter, förresten. Hon sitter inte på samma sätt som de flesta. Hon verkar inte gilla att sitta stilla. Hon är påtagligt driftig och har en skylt som talar om att hon åtar sig städjobb och fönsterputs och de senaste gångerna jag varit där har hon sålt liljekonvaljer. Jag köpte en bukett.

Snickaren har lovat att komma före midsommar och fixa verandan och lilla förstukvisten utanför tvättstugan. Det är målat med fel sorts färg så en del av stolparna och räckena har ruttnat. Därefter behöver behöver den gamla färgen skrapas bort från det som ännu är ok och därefter ska allt målas om. Jag funderar på om jag ska försöka anlita henne och gärna en person till skraparbetet. Tusen kronor får man ju betala en person helt lagligt. Fast jag har dålig koll på hur lång tid det kan tänkas ta att fixa och om det skulle vara en skälig lön


1 kommentar:

ST-doktor sa...

Jaaa, jobb är bra sätt att hjälpa.