tisdag 12 januari 2016

Taikon


Jag blev så jädrans glad när jag såg att 'Taikon' fanns att se på SVT Play. Jag är som bekant mycket mån om att lära mig mer om romer - i den takt jag nu förmår.

Jag har nog egentligen inte känt till Katarina Taikon som annat än författare till Katitziböckerna. Jag visste också att hon legat gravt hjärnskadad i många år, men trodde nog att det var på grund av en stroke - sannolikt en efterkonstruktion. Hennes politiska kamp var jag omedveten om tills, ja, kan det ha varit tills jag läste Hans Caldaras självbiografi?

Filmen ligger kvar på SVT Play till på söndag. Se den!

Jag önskar verkligen att jag kunde bädda in filmen härifrån, men jag lyckas inte. Här finns den.

(Och är inte Rosa fantastisk?!)

Hon har kallats Sveriges Martin Luther King. Dokumentären om Katarina Taikon skildrar en av våra mest älskade barnboksförfattare, men också en utsatt minoritet, en människorättsaktivist och det Sverige som hon slogs mot, med och för.

1 kommentar:

Viola_T sa...

Jag såg den när den gick på tv och blev berörd. Vilken härlig kämpaglöd för en viktig sak! Läser parallellt "Jag heter inte Miriam" av Majgull Axelsson. Stark läsning.