söndag 24 juli 2011

Det ofattbara i Norge - och det i Sverige


Vad säger man? Som alla andra, antar jag. Ofattbart! Fasansfullt! Übervidrigt! Nog var det en chock att komma hem i fredags och höra Älsklingen berätta. Jag är evigt glad att jag inte sprungit över några "smaskiga detaljer" från Utøya. Jag skulle inte kunna låta bli att läsa, och jag vill inte veta mer än jag vet. Det räcker. Jag vill slippa kräkångest över vad de stackars barnen upplevde, och över föräldrarna som mist sina barn. Det fasansfullaste av det fasansfulla.

Men mitt i detta kan jag ändå inte låta bli att gå och känna mig våldsamt irriterad över rapporteringen härifrån. Först de två mupparna i någon nyhetsstudio, jag minns inte vilken kanal, en nisse från SÄPO och en expert på terrorism - "expert" vore väl mer korrekt att kalla honom. Sedan Björn Lindahl i Svenskan.

Det första jag sa när jag fick det hela beskrivet för mig var, Ja men det här kan ju inte röra sig om terrordåd av någon islamistisk grupp, det måste vara en ensam galning, en rättshaverist... En högerextremist! fyllde Älsklingen i.

Jo, jag tror 'ensam galning' nämndes någon gång i tv-studion, i förbifarten så där, men egentligen var allt helt fokuserat på islamister och muslimska länder. Och det skulle ju göra det hela SÅ komplicerat, om de båda händelserna, sprängdådet och massakern på Utøya, hade ett samband. Jaså, varför det? Jag är av totalt motsatt åsikt. Det pekade väl bara ännu mer mot 'ensam galning' och bort från 'islamistisk terrorgrupp' (men det kanske var det som var så komplicerat, att inte kunna skylla precis allt ont som händer i världen på islamister). Och den klåparen Lindahl i SvD som skriver: Flera tänkbara motiv till bomben och sedan inte talar om något annat än islamister och muslimska länder som kan tänkas vilja hämnas på Norge.

Men herregud! Det här är dessa människors arbete, de ska föreställa experter, och de är så jävla blåsta och jävla inskränkta att de uppenbarligen inte, ens i sin vildaste fantasi, kan tänka något annat än 'islamister'. Skrämmande! Mycket mycket skrämmande!

1 kommentar:

S. sa...

Det är - som vanligt - så apart att man med grund i olika politiska och ideologiska värderingar ser helt olika saker. Jag irriterade mig maximalt på rapporteringen, men av helt, helt andra skäl än du.