måndag 7 april 2008

Herrejestanes!

SKYLLA PÅ HYPODEA


I helgen kom Drakungen och Älsklingen hem med fyra tussilago som nu står i en äggkopp på köksbordet. I morse när vi vaknade och tittade ut såg det ut så här - och gör fortfarande, för den delen. Vackert är det förvisso, men nog hade jag väl tyckt att det kunde vara dags för lite vår nu. Jag har skottat blötsnö så jag är våt av svett, och hade kanske hellre ägnat den tiden åt frösådd. Och så är jag lite orolig för mina älskade fåglar. Tänk att man kan bli så lycklig över fåglar!

Härom veckan hade vi en gröngöling här för första gången. Strax därpå kom koltrastarna*. I onsdags kom bofinkarna och en rödhake. I torsdags spatserade en sädesärla här på gården. I fredags satt ett domherrepar i "fågelträdet" och två tranor flög över åkern här, den ena på låg höjd rakt över oss där vi gick på vägen ner mot älven.

Härom nyssens kom en jättelastbil och levererade vår frysbox. Nu blir det storkok och storbak, jäklar anacka!


* Jag blev tämligen bestört när jag insåg att koltrastar är flyttfåglar här uppe. Jag som älskar koltrastar så! Jag brukar alltid ge dem russin om vintrarna.



Kommentarer:
[2008-04-07 16:22] morsan: Storkok och storbak är bra!
En kompis till oss påstod nyss att det ska snöa 2 ggr till innan våren kommer igång på riktigt här uppe

[2008-04-07 17:12] Pearl: Åh så vackert du bor!

[2008-04-07 17:42] Mårr: Verkar ju som om många flyttfåglar slutar just flytta i dessa (allt varmare) tider, så det är nog bäst att du laddar med russinpaket :)

Här roar jag mig med att kolla ett nötväckepar som terroriserar mina söta små joxar, men attans vad de får igen ibland, de är otroligt kaxiga, de små joxeliven!

[2008-04-07 19:25] kicko: Åh, både tussiloago och äggkoppar förlorar en del av sin mening utan små svettiga barnhänder som kommer hem med blommorna...

[2008-04-07 22:02] Garbo: Men åh så vackert ni bor! Ser ut som en dröm, tycker jag.

Inga kommentarer: