tisdag 22 april 2008

När ska mamma bajsa?

SKYLLA PÅ HYPODEA


Jag frågar mig det ibland. Klockan är halv tolv och jag har fortfarande inte fått på mig kläderna, borstat tänderna eller gått på toa - trots att jag varit skitnödig hela morgonen. Än mindre har jag hunnit duscha.

Den senaste halvtimman har jag travat runt, runt, runt nedre byn med en skrikande Trollunge, iklädd myskläder och utan ytterkläder. Nå, det är ju inte smällkallt, förvisso.

Dagen började med att Drakungen bråkade, gnällde, grät och krånglade för att vi gått upp innan han hann komma in och ligga och gosa med mig i sängen. Sedan fortsatte han, när han nu ändå var igång, med att bråka om att han inte fick koka kaffe och sedan med att han frös och därför måste sitta i mitt knä och äta frukost - då när jag fortfarande inte hunnit kissa, hade Trollungen att möla i lite mumsigod gjöt och helst behövde få i mig lite kaffe för att bli halvanständig själv.

Sedan bajsade Trollungen. Upp och byta.

Sedan började Drakungen krångla om att det kliade i rumpan - som nu är insmord med kortison, Xylocain, Inotyol och fan och hans mosters alla dekokter.

Sedan började Trollungen gallskrika. Detta avhjälptes med snuttning. När han äntligen lugnat ner sig började Drakungen tjafsa om att han skulle ut.

- Ja men du måste klä på dig. Du kan inte gå ut i bara pyjamasen.

Tjafs, bråk, skrik, gnäll.

- Ja men du måste ha kalsonger också.

Tjafs, bråk, skrik, gnäll.

- Försök att låta bli att riva dig i rumpan hela tiden. Det blir bara värre. Nu får du faktiskt gå och tvätta händerna.
Tjafs, bråk, skrik, gnäll.

- Ja men, du måste ha överdragsbyxor om du ska sitta i sandlådan. Det är blött och kallt där. Ta av dig skorna igen.
Tjafs, bråk, skrik, gnäll.

Till slut fick jag äntligen ut ungen i sandlådan. Ja men, ska inte en snart 5-åring kunna klä sig själv???

Då började Trollungen om igen. Ut och vandra i bara mysdressen.

Därefter mellis till Drakungen.

Men nu då! tänkte jag Nu får jag gå på toa. Trollungen sover. Drakungen är utfodrad. Men glöm det!

- Mamma, jag går och bajsar nu.

Jaha, bara att vänta. Torka liten rumpa. Göra om insmörjningsprocedur. Skura toan (eftersom ungar sitter så långt fram och balanserar, så lyckas de alltid sulla ner halva insidan av toan. Åtminstone gör min det).

När detta var klart och jag...

- Mooooooooäääääääääähhhhhhhhhhhhhhhhhh utifrån tvättstugetrappen. En halvtimmas vandrande för en kvarts sömn. Hur bra utdelning är det? Bah!

Och nu sitter jag här och försöker väcka liv i mina avsomnade behov. Önska mig lycka till!



Kommentarer:
[2008-04-22 11:43] morsan: MINNS! Och önskar lycka till :) Dessutom får du inte bli sjuk heller, redtan av familjen kan ligga i influesna men DU blir inte sjuk...

[2008-04-22 11:57] tori: aaah, den biologiska klockan stannar tvärt av. :)

vad gäller påklädning så tror jag att det har lite med intresse att göra också? för kläder alltså. Min fyraåriga (fem i höst) brorsdotter har klätt på sig själv rätt länge. Men då är hon ju nästan rabiat - INGEN får hjälpa henne. Hon ska själv bestämma vad hon ska ha på sig och själva påklädningen tar en evighet eftersom det är jätteviktigt att allting sitter rätt och kommer på i rätt ordning.

[2008-04-22 11:58] Corn: min äldsta har alltid varit lite trög med att klä på sig, ovillig, fast han kan. Men det är honom vi tjatar på, stackars äldstebarn, och lillknösen som snart fyller 4 fortsätter att vara liten fast storebror vid samma ålder fick klä på sig själv. ACK! Den stora lillebrodern bär jag gärna på höften, han är på något sätt min lille bebis.

Nå. Det var ett avsteg.

Jag önskar dig lycka till! Kram!

[2008-04-22 12:32] kicko: Femåring borde väl kunna hjälpa till att dra trollunge i vagnen fram och tillbaka på gården några varv medan mamma bajsar, eller?

[2008-04-22 12:43] Skylla: kicko: Nej, för fagerlund, han skulle inte orka hålla vagnen i "backarna". Den väger ton.

[2008-04-22 13:23] kicko: ah, tänkte såklart på tomten där jag växte upp, annat än planmark fanns inte i mitt huvud. =)

[2008-04-22 13:45] Skylla: :)
Han har lyckats välta vagnen en gång här redan.

[2008-04-22 14:15] kicko: Lägga trollungen i en pulka? Men då kanske det blir mer busåkande än vaggande till sömns? ;)

[2008-04-22 14:19] AnnA: Fniss, såg framför mig en Trollunge katapult ur pulkan, sjuk humor sorry...

[2008-04-22 15:45] Pearl: Ur led är tiden, den biologiska klockan saktar av här med, haha. ;)

Lycka till såklart. :)

[2008-04-22 16:20] Peppar: All respekt för problemet i sig, men den här rubriken är årets roligaste, alla kategorier!

[2008-04-22 16:30] Lupin: Hahahaha! Tänkte för ett tag sedan skriva ett Fallfrukt-inlägg om förstoppningen som uppstår p g a att bebisen hindrar en från att gå på toa, och hur förstoppningen liksom göder hemorroiden som har hängt med sedan förlossningen. Publicerade aldrig då jag var rädd att det skulle bli för äckligt, men det här var bara roligt att läsa. Verkar som ett helgalet projekt att ha två barn, måste prova det i framtiden. Hoppas peristaltiken kommer igång igen vid lämpligt tillfälle! :)

[2008-04-22 19:41] aniara: Åh vad jobbigt det låter. Lider med dig och alla mammor som inte ens får gå på toa ifred. Undrar om jag kommer skriva samma text om ett-två år? I min fantasi ser jag ett stor badrum framför mig där man sätter äldsta barnet i badkaret och så sitter mamma med vagnen framför sig och rullar, samtidigt som hon bajsar. Hellre göra sina behov inför barnen än inte alls i längden! Hoppas du fick en stund för dig själv sen.. ett stor befriande A :)

[2008-04-22 22:12] hj: flippflippelippelipp, fantastisk text med fantastisk rubrik! jag fattar inte hur folk gör som har fler än ett barn, ni skulle ha medalj!

[2008-04-23 07:30] Vicky: Jag flippar också denna text! Och när man väl får gå på toa, så måste man göra det så fort, att det ändå inte blir klart. (ursäkta övertydligheten här). Och jag är trött på att sitta på toa och samtidigt parera barnets framstötningar mot toaborsten.

[2008-04-23 07:56] Kristin: Ja, vad ÄR det med barn och toaborstar? Vi har massor av badankor och tomma toapappersrullar och grejer han kan pilla på, men han bara ställer in fokus på toaborsten och går på som en stridsvagn eller nåt..

[2008-04-23 08:09] Skylla: De känner väl på sig att de bör få i sig mammas tarmflora, ha ha ;)

Inga kommentarer: