onsdag 5 november 2008

I halsgropen

(SKYLLA PÅ HYPODEA)


När jag åkte hem var det kolsvart, snö-barmark-isigt, nollgradigt och dimman var så tät att jag knappt såg vägskyltarna. Och jag var så inihelvete rädd.

Varje jävla dag är jag så inihelvete rädd. Jag kan inte bedöma riktigt hur halt det är. Om det är halt. Ibland tror jag att det inte är det, bara för att plötsligt känna hur bilen glider över vägen, på raka, i modest hastighet. Eller så försöker jag gasa på lite för att hoppa en växel och känner hur hjulen bara spinner.

Varje dag är jag säker på att jag inte ska komma hem till mina pojkar igen, och när jag väl gör det har jag spänt mig så mycket att det värker, och jag blir helt matt när jag äntligen kommer in i värmen och tryggheten.

Mornarna går väl an. Då är det i alla fall ljust. Men eftermiddagarna är hemska. Hemska!



Kommentarer:
[2008-11-05 20:37] morsan: Kolla om det inte kommer att vara halkkörning på någon sjö i närheten av er i vinter. De brukar ploga banor på isen just för att prova på att sladda rejält utan att skada varesig bilen eller folk :) Och jo, det ÄR otäckt väder nu, bättre när det ligger snö och är många minusgrader...

[2008-11-05 21:57] Moot: Åhhh fy det är hemskt. Jag blir också rädd när jag kör bil. Ta det lilla lugna!!!!!

[2008-11-05 23:28] test: test test

[2008-11-06 10:39] Garbo: Måste hålla med morsan:
Åk till halkbanan igen! Särskilt om du gjorde din halkkörningsutbildning på olja. Det är så olika med olika bilar, stick dit och sladda loss med din egen så du får lära känna den och halkan på ett ofarligt sätt. Det är verkligen värt pengarna och faktiskt ganska kul också. Man ska inte behöva vara rädd hela vinterhalvåret!

[2008-11-08 15:43] Skylla: Fast det är ju inte att sladda på halkbanan eller isen jag är rädd för. Jag är rädd för att sladda på lilla smala vägen utan vägren som leder hem till byn, eller motorvägen i 110.

[2008-11-08 16:09] tori: Skylla: såklart. Men jag tror tanken är att halkbanan ska få dig att känna dig mer säker på att du har kontroll över bilen.

[2008-11-08 19:31] Skylla: Jag kommer att vara av vägen innan jag ens hinner reagera, även om jag vet hur jag ska göra när jag får sladd.

[2008-11-13 22:51] Garbo: På motorvägen får man inte sladd, där är det ju barmark och inga skarpa kurvor heller, för den delen! Det känns snart bättre, nästa vinter är du stencool. <3

[2008-11-17 20:05] Skylla: Garbo: Jag är inte säker på det :( När 70-80% av alla på motorvägen ligger i 80, så måste jag ju rimligen anta att det är halt, och att jag kan sladda/glida. Dessutom är det rätt snäva kurvor, för att vara motorväg.

Inga kommentarer: