lördag 28 april 2012

Vattenfall


Hela förmiddagen höll jag på och stökade i köket. Trollet har sagt i flera dagar att han vill ha "sånt där bröd med oliver", så jag bakade focaccia. Och så fixade jag tzatziki, sallad på tomat, mozarella och basilika, ugnsbakade körsbärstomater och marinerad aubergin. Trollet åt en, säger EN, ynka focacciabit. Jäkla unge!

I och med stökandet fick Nassan inte sova på mig på förmiddagen, som hon brukar vilja, utan jag sjalade henne på mig och gick på promenad efter lunch så att hon skulle få vila lite då istället. Till min förvåning såg jag en sorgmantel på vägen upp mot Kvarnbäcken. Det känns inte som en fjäril man brukar se så här tidigt på året, men jag kanske missminner mig. Därefter såg jag en citronfjärilshane och ett treögt påfågelöga, och så en hel del som jag inte lyckades artbestämma - för att de flög för högt, eller för snabbt, eller för långt bort, eller för att jag helt enkelt inte kunde.

Nassan somnade nästan direkt och vaknade inte förrän vi kom hem. Inte ens vid vattenfallet, där jag stod stilla långa stunder, vaknade hon till. Kanske var brusandet rogivande.

Igår bakade jag en limetårta - som väl egentligen snarare är en kaka, men som kallas 'tårta' i receptet. En sådan där som gärna kan stå till sig någon dag. Jag fick för mig att vi skulle ha lite fikabröd nu när Älsklingen är ledig fyra dagar i rad. Och så tänkte jag att det kanske skulle vara gott med lite Cointreau till den där kakan, så jag hade köpt en liten flaska. Eftersom jag var osäker på om Älsklingen tyckte om Cointreau satte jag fram punsch också. Älsklingen tog likör. Sedan tog han lite till. Det är verkligen ute med likör och punsch sa han sedan, såg lite förnöjd ut och hällde upp en tredje slutt. Jo jo, sådana är vi. Alldeles ute.

Inga kommentarer: