söndag 20 januari 2013

Nytt år, nya föresatser


Nä, inte direkt. Jag lyckades ju inte infria (uppfylla? hålla? vad gör man egentligen med föresatser?) förra årets.

Jag väger fortfarande de cirka fem kilona för mycket - om inte mer. Ja alltså, de kilon jag lade på mig när jag väntade Nasse och inte har blivit av med. Jag är ingen bantande typ. Så fort jag tänker ordet 'banta' så måste jag omedelbart äta något onyttigt och kaloririkt. Typ. Det måste få gå av sig självt och av att jag rör på mig. Uppenbarligen går det inte av sig självt.

Jag kom aldrig igång med något regelbundet motionerande. Det närmaste jag kom var väl att jag simmade ett antal onsdagar i höstas när Draken gick på simskola.

Jag är fortfarande stel i kroppen som en pinne och min hållning är en smärre katastrof, och varken yoga eller stretching blev det något av.

Ja ja, bara att kämpa vidare. Och faktum är att jag faktiskt kommit igång lite efter årsskiftet. Ambitionen har varit att simma före jobbet tre dagar i veckan och promenera eller åka skidor lediga dagar. Perfekt har jag inte skött det, det tillstår jag. Två fredagar blev det ingen simning, men i gengäld simmade jag två gånger föregående onsdag i ett av fallen. Eftersom jag jobbat över så mycket det senaste, har jag varit förtvivlat trött och helt enkelt inte orkat upp kvart i sex, vilket är förutsättningen för att jag ska hinna simma. Det har heller inte blivit promenad eller skidor riktigt varje ledig dag. Så är det.

Jag tänkte att jag ska försöka få till ett yogapass de vardagsmornar som jag inte åker och simmar. Jag måste helt enkelt bli mjukare i kroppen, det här går bara inte. Jag är ju ingen morgonmänniska och kvart i sex är i sanning en okristlig tid, men kanske blir det ändå lättare om man går upp kvart i sex varje morgon.

2 kommentarer:

Alex sa...

Synd att du inte bor lite närmare mig för då hade vi kunnat ge oss ut på promenader ibland, eller ta en tur med längskidorna.

Scylla sa...

Ja, det hade varit trevligt att ha någon att åka skidor med. Och så hade du kunnat hjälpa mig upp när jag ramlar :)