tisdag 3 februari 2015

En världsomsegling under havet


Nej, jag hade faktiskt inte läst den här förut. Någonting av Verne har jag läst i min ungdom - eller kanske snarare barndom - men jag minns baske mig inte vad.

När professor Aronnax, hans trogne betjänt Conseille och den kanadensiske harpuneraren Ned Land går ombord på fregatten Abraham Lincoln anar de inte vad som väntar dem. Men genom ödets nyck räddas de ur sjönöd av kapten Nemo och blir ”fria” fångar ombord på hans Nautilus.

Under de långa färderna med denna märkliga undervattensbåt öppnar sig havens alla hemligheter för dem. Men inte ens de vackraste fiskarna eller de underbaraste korallreven kan fördriva den känsla av svart hot, grymhet och dom som vilar över farkosten och dess kapten.

Den här var ju häftig. Och nog är det fascinerande att den skrevs 1870?! Jag kan bli lite trött på Torsten Wahlund ibland (måste de ha honom till att läsa in allt?) men den här passade hans röst och stil väldigt bra. Det får bli fler Verne framöver. Apselut!

Och när jag nu har googlat lite i efterhand för att hitta bilder och annat, så har jag fått veta att man tydligen får en förklaring till kapten Nemos person i 'Den hemlighetsfulla ön', så den måste jag naturligtvis ge mig på härnäst. 



Inga kommentarer: