söndag 1 februari 2015

Dalavinter


Så kom den då, snön. Och allt det vi inte fått tidigare i vinter verkar ha bestämt sig för att falla ner nu. Det har snöat i över ett dygn, det snöar än och enligt prognosen ska det fortsätta ett par dagar till. Älsklingen har varit ute och skottat jag vet inte hur många gånger. Själv sitter jag i min fåtölj och orkar inte ett smack. Nassen hostar fortfarande men har ingen feber längre. Som kompensation för denna eftergift från ondskans makter, så har istället Trollungen kräkts i tre dagar nu. Hå hå ja ja! Nassen slocknade i sin prinsessklänning vid halv sex och Trollet, förvisso i pyjamas men med oborstade tänder, vid sjutiden.

Trots min kravlighet dristade jag mig iväg till Borlänge för att skaffa skidor till killarna. Det blir dyra skidturer. I Dalarna ska barnen har skidor och skridskor med sig till skolan vintertid. Åker de tio gånger i år och tio gånger nästa år så blir det 75 kronor per skidtur, per unge. Sedan kommer de ha vuxit ur grejerna. Ja, Trollungen kan väl förhoppningsvis ta över Drakungens därefter - men säker kan man inte vara. Vi har en uppsättning hemma som Draken har vuxit ut. De skidorna är 10 cm kortare än de jag nu köpt till Trollet och pjäxorna är tre nummer för stora. Naturligtvis hade vi inte sådan tur att vi kunde köpa nya pjäxor till de befintliga skidorna - som förvisso hade räckt till, åtminstone i år - nej, då hade de inte pjäxor som passade bindningarna kvar. Inte i barnstorlek i alla fall. Och hur de nu har kunnat sälja slut på alla skidor när det inte har varit snö nog att täcka gräset på hela säsongen fattar jag inte. Naturligtvis finns det de som åker iväg till konstgjorda spår, men hur många kan de vara? Nå ja, drygt 3000 fattigare är jag - och då köpte jag de billigaste paketen - och om den här jäkla snön som bara väller ner får för sig att smälta bort före sista mars, då ska jag banne mig ringa och klaga. Eh... någonstans.


Inga kommentarer: