torsdag 12 februari 2015

Här kommer snoppen i full galopp

Jag har ju läst om den där sången, men faktiskt inte brytt mig om att kolla upp den. Förrän igår. Och nu har jag förstås fått den på hjärnan. Trollet och Nassen och jag tyckte att den var rolig, i synnerhet Trollet skrattade glatt. Draken blev fruktansvärt generad Men mammaaaaa! och rusade upp till sitt rum.



Jag har googlat runt lite och hittat allsköns konstiga reaktioner. Alex Schulman, som jag aldrig har sett skriva något vettigt, skriver så här:

”Snippan i videon är tecknad som en försiktig liten skåra med två ögon och ett glatt leende. Oskyldigt och rart. Snoppen däremot är en vildsint råbånge, ett riktigt kalasstånd som dansar runt på ett maniskt sätt.”

Vildsint råbånge?! Men snälla! Det är ju det klassiska sättet att rita en snopp. Försiktig liten skåra?! Vem säger att en skåra är försiktig? För övrigt är det inte bara snippan som har två ögon och ett glatt leende. Och vad beträffar dansstilen så tycker jag nog att de dansar ungefär likadant, inte särskilt maniskt. Man ser det man vill se, Alex Schulman.

Ljushuvudet (not!) Erica Trejs skriver:

”anmärkningsvärt att när SVT så tydligt planerat denna lansering, varit så pr-mässigt smarta, men att det ändå inte finns två snoppar som gillar varandra och att två snippor kan få ett hjärta.”

Hallååå! Det här handlar om kroppsdelar, inte parbildning. Antingen har man en snopp eller en snippa. (Ja, det finns ju enstaka människor som föds med ett mellanting, men det är överkurs. Faktiskt!), båda är lika bra, lika häftiga. Att det kommer ett hjärta mellan snoppen och snippan på slutet tolkar jag verkligen inte som att de är kära i varandra, som något sexuellt, något mellan snoppen och snippan som det enda alternativet för parbildning, utan bara en allmän hyllning och kärleksförklaring till snoppar och snippor i gemen, en avdramatiserad, naturlig och ickesexuell (VAD i herrans namn annars?!) syn på barns könsorgan. Det är faktiskt inte alltför länge sedan som vi inte ens hade ett vettigt barnord för det kvinnliga könsorganet och då är det inte helt lätt att prata om det. Jag tror att snippa är världens bästa konstgjorda ord. Det är så rätt. Så självklart.

Förresten så har barn vanligen en rätt odramatisk syn på det där med homosexualitet. Det är vuxna som krånglar till det. Jag minns att jag vid något tillfälle förklarade för Trollet som undrade något:

-  Ja du vet, de flesta barn har ju en pappa och en mamma, men så finns det en del som har två mammor eller två pappor*.

-  Två pappor?!?

-  Ja...

-  Ja men, det går ju inte... man måste ju födas!

-  Ja, det finns naturligtvis en mamma någonstans som har fött barnet, men i familjen är det två pappor.

Jaha, sa Trollet och var fullt nöjd och inte det minsta frågande eller fundersam när han väl fått de rent biologiska-fysiologiska aspekterna klargjorda. Det är vuxna som krånglar till det.

Och det här tyckte jag faktiskt var lite kul - mest för att det är ett amerikanskt program, tror jag.




Varför min äldste son har blivit så vansinnigt pryd och blyg vet jag faktiskt inte. Det har alltid varit helt odramatiskt här hemma runt nakenhet, snoppar och snippor, och helt plötsligt blir ungen så här. "Privata kroppsdelar" säger han. Ja men, är det normalt att en elvaåring säger så? Han har till och med börjat hålla för snoppen inför mig, sin egen mamma! Hade han varit i puberteten hade jag haft lättare att förstå det, men en elvaåring(!?) Usch, nu när jag skriver om det känner jag mig riktigt bekymrad :(


*  Naturligtvis finns det barn som har två mammor och två pappor och barn som bara har en mamma eller bara en pappa. Och kanske kan man ha synpunkter på snippor med långa ögonfransar och rosett och...  men nu ska vi inte krångla till det. Jag hävdar bestämt att det är vi vuxna som krånglar till allt. Det är det uppenbarligen fler som har tyckt.



Kanske måste inte SVT ha kravet på sig att vara överpedagogiskt. Kanske kan de räcka med att det faktiskt är pedagogiskt på ett okomplicerat och roligt sätt.

1 kommentar:

ST-doktor sa...

Jomen, visst är den söt! Jag förstår inte heller hur någonting så oskyldigt kan väcka sådan debatt.
Träffade en patient härom veckan, när vi var klara ville dottern 2,5 år ha telefonen och se på "Snipp". Mamman blev så generad och ursäktade sig för att dottern ville se den. Vet du, sa jag, jag tycker den är underbar och förstår inte allt rabalder. Då slappnade mamman av. Och meldin sätter sig. Faktiskt!