fredag 20 mars 2015

Vårdagjämning


Plötsligt en dag var himlen blå. Och så en dag till. Och ännu en. Förunderligt! Jag kan knappt minnas när det hände senast. Idag var det solförmörkelse - och himlen naturligtvis åter grå. Jag fick inte se den.

Och snön faller. Faller och faller. Vad ska det vara bra för? Har det knappt kommit någon snö tidigare i vinter, så behöver den sannerligen inte komma nu.

I någon vecka har jag desperat letat vårtecken. Förgäves har jag spanat efter tofsvipor. En trana såg jag i alla fall i söndags. Under köksfönstret har mina persiska blåstjärnor börjat sticka upp, blekblå, ännu hårt knutna. Men nu är de översnöade.

Och jag är less.


1 kommentar:

Viola_T sa...

Men igår mitt på dagen var himlen inte blå. En askgrå stämning med solförmörkelse la sig över vårdagjämningen. Underligt, förunderligt att det sammanföll. Vårdgjämning och total solförmörkelse alltså.