tisdag 9 oktober 2007

Blåst på konfekten

Trots gynekologmanipulation och färdknäpp så händer det inte ett smack. Och i själva verket är jag livrädd för att bli igångsatt.

Rädd för att det är fel på bäbisen. Rädd för komplikationer som kanske skadar den - eller mig. Rädd för att det ska vara svårt att få igång det. Rädd för att det ska bli snitt till slut. Förtvivlad över att behöva göra allt på sjukhus, istället för att kunna vara hemma åtminstone halva tiden. Oroad över att det ska ta väldigt lång tid. Oroad över att det ska göra mer ont. Och så har jag blivit blåst på min förlossning!

Medan jag fortfarande var helt inställd på att jag bara skulle ha ett barn, så kunde jag sörja över att aldrig få vara med om en förlossning igen. Och nu har jag varit så glad och tacksam att jag skulle få chansen, trots att jag är så gammal.

När jag födde Gullunge hade jag TENS först och sedan lustgas de sista centimetrarna och fram till utdrivningsskedet. Jag tänkte att jag den här gången ville försöka utan smärtlindring. Att försöka vara helt och hållet fokuserad och helt och hållet närvarande i det hela. Försöka! Som det är nu så vill jag inte ha smärtlindring sa jag till Älsklingen men ber jag om det då, så är det DET som gäller. Jag räknade ju iskallt med att det skulle gå lättare och fortare andra gången och att jag nu har erfarenhet av en förlossning som stöd.

Men nu blir det troligen ingen förlossning. Det blir ett ingrepp. Det är inte jag och min kropp som sköter det hela, det kommer att styras utifrån. Som att ligga på operationsbordet, men kanske i ett par dygn, helt vaken och med smärtor. Ibland tänker jag att jag ska gå in och kräva en EDA innan de ens petar på mig, för vad är det för mening att ha ont när det inte är en förlossning. Men hur jävla kul är det att göra det hela ännu mer ingreppsartat med slang i ryggen och slang mellan benen och narkosläkare och en jävla kateterpåse att hålla ordning på ovanpå allt annat.

Jag har med största säkerhet blivit blåst på min förlossning! Och jag känner mig helt förtvivlad över det.



Kommentarer:
[2007-10-09 09:27] Heidi :: Fatt mot.
Trase, trasel,trasel, tofs, tofs, tofs...
Nemnar bare i ein bisetning at mine fire keisarsnitt var fantastiske opplevingar på tross av slangar og nåler både her og der. Hei, heia Skylla og babyen. Nå er eg innom her mange gonger til dagen for å sjekka korleis det ligg an!

[2007-10-09 09:40] Skylla: Tack Heidi! Tack snälla du!

[2007-10-09 11:05] Siv: Massor av trasseltofs (jag får trasseltofskramp i armarna men tänker att det mig är bra för gäddhnget), en hel bunt <3 och så om du kunde vara så vänlig och hojta ner följande mot magen:
"ey, baby, de tycker - ända nere i Västerås - att nu får du börja åla och härja och komma UT snart. Var snäll mot din mamma. Hon är himla bra, hörru bebisen."

[2007-10-09 11:22] morsan: Trasseltofsar här också! Inte förtvivla nu, det finns tid kvar <3

[2007-10-09 11:44] Kanel: Men du Skylla! Det finns tid kvar ännu väl? Själv blev jag ju också manipulerad, och det tog ett och ett halvt dygn innan värkarna startade (kvällen innan min planerade igångsättning). Hav förtröstan! Det kommer att gå BRA oavsett. Förstår din känsla att du blivit snuvad på förlossningen, men oavsett - det kommer det att gå BRA. Stor kram och pepp! Jag håller tummarna!

[2007-10-09 12:32] Bettty: Jag bkev igångsatt medelst hinnsprängning och fick bada och ha mig, precis som under an vanlig förlossning. Och än finns tid, jag har ju sagt att hon kommer idag :-)
Kramar!

[2007-10-09 12:34] MBF: *kram, stor, varm*

[2007-10-09 13:13] ikapika: gröna vindruvor och benböj!!!
Det är tröstlöst att gå och vänta, även jag började misströsta och fasa för en igångsättning, men det satte som tur var igång själv, håller tumme att det gör det innan morgondagen.

[2007-10-09 13:45] Basilika: *stora kramar* (som nar runt magen)

[2007-10-09 14:51] Vicky: Kramar till Skylla och lockrop till liten. Det kommer bli så bra, Skylla!

[2007-10-09 15:32] aniara: Trasseltofs!! Trasseltofsar som viftar frenetískt och ett & två & tre. Pom-pom-pom! Jag hoppas så att du sätter igång och får vara med om din förlossning. Jag tror de har räknat fel så det är på gång när som helst nu. Har du testat alla gamla knep i boken, allt från lyfta tungt till älskog med fyrverkerier? Masa pepp och kram!!

[2007-10-09 15:37] Pocks: <3

[2007-10-09 17:22] Binglan: fyrverkerier?!
Jag viftar som en galning här också.
♥ i mängder!

[2007-10-09 21:53] Siv: Nu ser jag bara framför mig hur vi på bästa stripjint-vis - allihop, kom ien nu tjejer - dessutom står med twirlande tofsar på brösten! (för det ar jag sett på film).
Och med tanke på hur långa mina 75F-tuttar kan bli om man bara låter dem så kan du GISSA att det rasslar och alla tofsar :-D

[2007-10-09 21:54] Siv: stripjint brukar normalt skrivas stripjoint, då'rå

[2007-10-09 21:55] skamsen Siv: Sista försöket:
Nu ser jag bara framför mig hur vi på bästa stripjiont-vis - allihop, kom igen nu tjejer - dessutom står med twirlande tofsar på brösten!
(för det har jag sett på film)
Och med tanke på hur långa mina 75F-tuttar kan bli om man bara låter dem så kan du GISSA att det rasslar om alla tofsar :-D
(i nästa liv SKA jag börja läsa igenom mina kommentarer INNAN jag skickar dem)

[2007-10-09 22:08] vajlan: siv, jag är på, jag har också såna! :) tack för bästa kommentaren, den gjorde kvällen!

[2007-10-10 12:17] Garbo: *lockar på bebben*
<3på dig.

[2007-10-12 08:36] madonna: Stort grattis till lillkillen!

[2007-10-13 23:54] Siv: Jättegrattis! <3

Inga kommentarer: