fredag 5 oktober 2007

Ur barnamun

Jag minns hur plågsamt jag tyckte det var - i synnerhet innan jag själv fick barn - när folk skulle tjata om sina ungar eller barnbarn, berätta vad de sagt, vad de gjort, visa kort...

Ha ha, här kommer hämnden, för nu ska jag tjata lite om min gris. Snart står han i skuggan av en liten bäbis, men just i denna stund ska han få spela huvudrollen:

Kalsonger
Till grannen i våras
- Vi ska flytta till Borlänge i sommar.
- Jaha, ska ni det.
- Och jag fyller fyra år.
- Ja, du har blivit stor pojke nu!
- Och jag har dinosauriekalsonger.


Igår morse kom han in och ville gosa med mig i sängen en stund, som vanligt. Han var orolig för att snoppen inte skulle få plats i pyjamasen, för den växer, och växer och blir ju så stor. Ha ha, jag kan garantera att den är lika GIGANTISK som snoppar brukar vara på fyraåringar :)
- Ja men, vi köper en större pyjamas till dig när snoppen blir större sa jag. Du ser, Pappa får ju plats med snoppen i sina kalsonger. Du får större kläder när snoppen blir större. Det verkade han nöjd med, så då gick han upp och åt sin macka med jordgubbsmadelad.


Djur
En kväll (när vi fortfarande bodde i Stockholm) fick Gullunge 'Bambi' på DVD. På morgonen när han kom till dagis var han förstås överlycklig och måste berätta. En vikarie sa glatt och uppmuntrande:
- Jaha, Bambi?! Vet du vad för slags djur bambi är då?
- En vitsvanshjort sa Gullunge.
Vikariens min var helt obetalbar. Hon sa inte ett knäpp resten av tiden vi var där.

På nya dagiset är de ännu inte riktigt vana vid Gullunge. När vi kom för att hämta honom igår, lekte han utter, omgiven av tre fascinerade fröknar.
- Han leker utter!!! sa de.
- Jaha sa vi, som tycker att utter känns som ett tämligen "vardagligt" och föga uppseendeväckande djur.
- Om han hade lekt hund eller nått… men UTTER! fortsatte fröken. Här är hans håla, och här kryper han in pekade hon. Han är otrooolig på att hitta på.
Hemma har han mest lekt indricotherium de senaste dagarna. Det var ju tur att han inte utsatte dem för det på dagis. De vet nog inte vad en indricotherium är.

Jag vet inte riktigt vad 4-åringar brukar kunna, men jag tror inte att Gullunge skiljer sig så mycket från sina jämnåriga. Det är bara det att hans intresse inte gäller bilar och bollar, utan han har valt en annan inriktning. Men alla reagerar liksom på honom, och blir så fascinerade. Käraste Gudmor har en grannpojke, något år äldre än Gullunge, som brukar komma och hälsa på henne. Han stod och blurrade i en halvtimma om olika sorters makadam och gräv- och anläggningsmaskiner (eller vad man nu ska kalla dem) av olika slag, och det tyckte ju jag var mer anmärkningsvärt i sådana fall. Hur kan man intressera sig för makadam, liksom? Nå ja, sådana föräldrar, sådana barn – i någon mån. Hans pappa höll på med någon slags bygge på tomten.

Gullunge kan garanterat inte ett enda bilmärke och inte ett smack om sport. En period i våras gick han och tjoade:

- Hammare bu! Hammare bu!

Det var Älsklingen som kom på att det var 'Hammarby' han menade. Han måste ha hört någon på dagis. Jag är övertygad om att han inte har den blekaste aning om vad det är han säger, utan bara tyckte att orden låg väl i mun, liksom, och härmade sina kompisar.


Språk
Och ska inte 4-åringar prata grammatiskt riktigt - har jag för mig att jag läst någonstans? Gullunge böjer alla verb svagt: vilde, skulde, gåde… Alla utom ett - och det är fel. Han säger rang.
- Vad var det som rang? när äggklockan ringer.

Bä bä vita lamm sjunger han
gåde på restaurang
Vet ni vad han gjorde
bajsa’ under borde’
Då kom polisen
ridande på grisen


Och Älsklingen och jag får anstränga oss för att hålla masken. Nå ja, han lär sig säkert med tiden. Det är ju ont om 15-åringar som säger gåde, och det tyder ju på att det brukar lösa sig.


Bajs
Annars är det mest bajs och bajskorv och ett evigt, evigt gnällande som gäller. Rätt tradigt. ALLT är bajs och bajskorv, och det finns inte tillstymmelse till tabuorsakat fnissande - som trots allt kan göra det hela rätt charmigt - med i det hela. Vid matbordet är det värst:

Jag vill inte ha. Det är bajskorv. Jag tycker inte om. Det smakar bajs. Det här är Lizzybajs, jag vill ha titatisbullar (korv/köttbullar/fisk/majs/soppa/hamburgare/pytt i panna eller vad fan som helst som inte står på bordet just den dagen).

En morgon här i helgen så tröttnade Älsklingen och jag, och när Gullunge kom till bordet så sa vi:
Hej lilla bajskorv! Har du vaknat nu? Vill du ha en bajsmacka? Vad vill du ha på? Bajselad?

Då tittade han INDIGNERAT på oss och sa med barsk röst och upprörd min:
- Så DÄR får man inte säga!



Kommentarer:
[2007-10-05 10:27] Bettty: Haha, ja jag tröttnar i alla fall inte på att höra om Gullunge. Och på söndag smäller det! Söndagsbarn och synska. Och har tur har jag för mig.

[2007-10-05 10:35] Skylla: Bettty: Söndag? Har inte du gissat på 9:e?

[2007-10-05 10:41] Vicky: *asg* Ja, jag blir iag road av Gullungeberättelser!

[2007-10-05 11:20] KandidatDrop: Obetalbart! Underbara historier. Jag tröttnar aldrig på att höra söta historier om barn. (Jo, det har förresten hänt en gång. En kollega som tjatade om sina tråååkiga ungar jämt och när hon började berätta om hur en av dem fyllde hennes nylonstrumpbyxor med leksaker tröttnade jag. Det var ingen knorr på det hela. Han bara fyllde strumpbyxorna och sedan var det slut....)

[2007-10-05 11:20] KandidatDrop: Förlåt att jag tog så många rader...

[2007-10-05 11:21] Bajsilika: underbart, underbart! *fnissar*

[2007-10-05 13:49] Molly: Hahahaha, jag vet en unge som sa till sköterskan på 4-årskontrollen: "Jag kan inte rita en huvudfoting, men jag kan säga det!".

[2007-10-05 13:50] Molly: Glöde en sak, bajsleken, byt ut ett av orden i t ex en filmtitel mot "bajs". Det kan bli "Bajsar med vargar" eller "Vi hade i alla fall tur med bajset" osv. Skitkul! Det skrattar även 40-åringar åt.

[2007-10-05 16:45] vajlan: åh, det där med vitsvanshjorten påminner om min lilla. Gullunge låter just som en gullunge! och snart har du två! :) hur är det att ha flyttat? saknar du stan ibland? jag är bara nyfiken. och hur går det med att klaga på Förnedringskassan? jag har haft en egen dust med dem nu.. bläk.

[2007-10-05 16:46] vajlan: och jag skulle naturligtvis bytt namn till Bajlan

[2007-10-05 23:40] MBajsF: Å vilka underbara historier! Skriv ner dem och spara om du inte redan gjort det. Man glömmer så fort.
När vi var på upprop i sexårs och för första gången träffade alla nya föräldrar, var Knut sprickfärdig av energi och pratade mer än fröken. Så när hon till sist fick en syl i vädret och på sitt tillgjorda halvbarnspråk sa till klassen (alla föräldrar närvarande) att "Igår när jag skulle lägga mig så hade jag lite svårt att SOOOVA!! för jag var lite nervös och det KILLADE i MAGEN" (tutenutt gullegull och solsken i tonfallet) ställde skig Knut upp och glädjeskrek: "Hallå! Hallå! Det killade i magen på mig igår kväll också!!! För jag har mask!"


[2007-10-05 23:47] vajlan: MBF> tack!! :)

[2007-10-06 01:45] poo: Vaddå, heter det inte rang? *sårad* ringa, rang, rungit säger jag!

Ljuvliga små bitar ur gullungeliv :)

[2007-10-06 10:29] ikapika: Härligt, känner igen efersom jag ju är med 4 åring själv. Däremot måste jag fråga om det är en pojkgrej att bli sådär jätteintresserad av en sak. Min huligan har många spridda intressen istället och jag kan inte minnas att jag "snöade in" på något heller. Däremot har maken mycket specifika kunskaper inom flera områden från tidig ålder. Om det är en killgrej att bli tokintresserad av något speciellt är det i så fall kulturellt eller biologiskt. Hm... denna fundering kanske kräver eget inlägg.

[2007-10-07 11:42] Siv: Nu m¨ste jag bidra med MIN favorit (som dock inte är min i meningen at jag har fött fram henne själv, men ni hajar), Elsa. Hon var inte ens tre när hon kläckte det hela; de var ute med bilen, min vän MG körde och passerade en polisbil varpå Elsa säger - med EMFAS - "SKÖNT, vi klarade oss den här gången också"

[2007-10-07 14:38] Anni: Mer kul från Gullunge! Verkar vara mycket verbal och kreativ krabat! Brås väl på mamma förstås...

[2007-10-07 23:19] kicko: Nu är ju inte halsdukar och små lekande barn världens bästa kombination, men hur bedåååååårande är inte den här?? http://www.morehousefarm.com/KnittingKits/Scarves/Dragon/

[2007-10-08 11:52] Skylla: kicko: Ha ha, väldigt söta :) Fast lite risk för att de sticks. Jag kanske kan roa mig med att försöka förfärdiga något dylikt i bomull/acryl när jag sitter ensam ute i tassemarkerna i vinter :)

[2007-10-08 11:55] sodan: oooh vilken skön halsduk!

[2007-10-08 11:58] sodan: och innan mina fingrar fick hyperhastighet och tryckte på tab+enter hade jag tänkt säga att jag kan ju tyvärr inte sticka men jag blir svårt sugen på att köpa mönstret och lägga en beställning hos min mamma. som kan sticka.

Inga kommentarer: