lördag 13 december 2008

Stulen åtta

(SKYLLA PÅ HYPODEA)


Åtta favoritprogram

De drabbade

I vår herres hage

En fri kvinnas bekännelser. Jag hamnade framför den av en slump, och sedan var jag fast. Jag tittade varenda torsdag. Tydligen var det en reprisomgång jag såg. Hade aldrig hört talas om den och har fortfarande inte träffat på någon som sett den. Jag antar att det var lätt för mig att identifiera mig med henne.

Fåret Shaun

Jag Claudius. Jag blev kär i Derek Jacobi :)

Hotellet. Underbar dansk serie som gick några somrar för ett antal år sedan.

Vänskapsband. Brittisk serie som gick för en tio år sedan. Jag kan inte hitta den på nätet. Vet inte vad den hette i original. Den var underbar.

Star Trek Voyager. Med min favvisbrutta :)


Jag som säger att jag aldrig tittar på tv:) Egentligen vill jag absolut ha med dessa också:
Kommisarie Morse
Kavanagh QC (Vad den nu hette på svenska, med John Thaw, "Morse", som advokat)
I mördarens spår
Vi på Saltkråkan : Farbror Melker! Åh!
Emil i Lönneberga : Allan Edwall! Åh!
Yoko, Jakamoko & Toto
Pingu
Och kanske Eureka också, trots att den ballade ur lite på slutet.



Åtta smaker

Kanel
Pepparrot
Aubergin
Senap
Salmiak
Roquefort
Rödvin
Valnöt
(dock inte tillsammans)



Åtta saker på min önskelista

Tid
Tid
Egentid
Semester
Tid
Ledigt
Jullov
Tid



Åtta saker jag gjorde igår
Glömde min morgonmacka i väskan

Missade läkemedelslunchen som alla andra gick på, för att jag hade för mycket att göra på min sida.

Fick inte gå och äta lunch förrän efter ett (efter missad morgonmacka), för att ALLA går före doktorn. ALLA.

Tvingades ner på akuten för att hjälpa till, trots att jag hade fullt på min sida och flera utskrivningar, och underläkaren på andra sidan bara hade fyra patienter och en kandis till hjälp.

Lade in en tämligen ung, tämligen frisk kille på AVA eftersom han inte kunde förstå hur han skulle klara sig ensam hemma om han skulle drabbas av svimningskänsla igen, och han inte köpte mitt: Håll febern nere med Panodil, ligg i sängen och vila, yrslighet drabbas de flesta människor av någon gång i livet etc etc etc Jo, det är sant!

Fick jobba över – som vanligt. Ändå lämnade jag en hel del jobb som jag ska göra på söndag natt istället. Då tar jag i alla fall inte tid från mina barn, för då sover de.

Hamnade bakom någon nisse som låg i 60 på motorvägen. Men snälla!?!? Och Älsklingen svär över hur stockholmare kör. Hur fan kör de här då? Det går vanligen snabbare på min lilla kurviga, backiga, snöknöggliga väg ut hit än vad det gör på motorvägen. Jo, det är sant. Kan någon tala om för mig varför folk envisas med att ligga i 50 på 70-sträckorna genom Borlänge och varför de blåser om mig i 100 på den här lilla kurviga vägen? Bah!

Svor, svor, svor, svor och svor och konstaterade att jag inte vill vara doktor. Att man inte kan ha ett värre jävla skitjobb. Och att det verkligen inte är värt pengarna (och lånen och helvetet under utbildningen)



Åtta saker jag ser fram emot

Få sova ut på morgonen, äta frukost och läsa morgontidningen ifred, utan att det står en unge och vansinnesskriker och drar mig i kläderna hela tiden.

Semester

Avsluta AT

Eget rum på jobbet

Att bara behöva arbeta 40-timmarsvecka

Att få åka ensam på en veckas semester till Essaouira

Ett fint välstädat hem med en vacker trädgård till och höns i hönshuset.

Pension



Från Mårr



Kommentarer:
[2008-12-13 17:33] Corn: En fri kvinnas bekännelser - jag såg den om det var samma som gick på tisdagar för ett år sen... Om en amerikansk kvinna som filmade sig och sina vänner och diskuterade väldigt livligt, hon var kär i två karlar och blev gravid med en av dem. Jag gillade den enormt mycket!

[2008-12-13 17:36] Skylla: @Corn: Ja, det är den! (Titeln klickbar). Vad kul att höra att någon annan sett och gillat den :)

[2008-12-13 17:44] Corn: Ja! Jag gillar det lite torra, intellektuella amerikanska stuket, den feminstiska vinkeln, den stora lägenheten med tegelvägg. Allt är så TYPISKT som jag har tänkt mig de där kretsarna. :)

[2008-12-13 19:04] Sysop: Åh. Stvoy är ju så underbart bra, inte minst för seven of nine :)

[2008-12-13 19:47] Skylla: @Sysop: Mmm, hon är finfin, min idol :)

[2008-12-13 22:49] Mårr: Jamen åh! "En fri kvinnas..." såg ju jag också, och det var hur bra som helst - för att inte tala om "i vår herres hage" - fast där älskar jag ju böckerna nästan mer. Kommissarie morse, needless to say. :) Har nog fler favoriter än jag är medveten om, tydligen.

[2008-12-14 05:16] KD: En semester i Essaouira vore nog finfint. Skulle gärna se mer (har gjort ett tvåtimmars stopp med buss där). Hoppas du får din semester snart.

[2008-12-14 09:29] Skylla: Mårr: Ja, böckerna är också underbara. De finns som barnböcker också, med korta små historier med mycket bilder, som jag läser för Drakungen.

KD: Egentligen borde jag kanske satt Essaouira under "Önskelista". Det har inte kommit längre än drömstadiet än, i min uttröttade halvhallucinatoriska hjärna.

[2008-12-14 10:13] AnnA: Och jag bara älskar Shaun the Sheep :)

[2008-12-14 18:34] aniara: För en vecka sen såg jag om alla delarna i "De drabbade". Den var lika bra andra gången :) I vår herres hage följde jag slaviskt och star trek är jag nördigt fast i sen jag var 8 år.

Killen som trodde han skulle dö om man svimmade, jag har läst att många unga curlingkillar och tjejer inte är beredda på att livet kan vara annat än enkelt så de tror de är allvarligt sjuka tex när partnern gör slut och de är ledsna.

[2008-12-20 03:32] repoo: Seve of Nine... Mmmm...

Inga kommentarer: