lördag 12 november 2011

Dimma


Dimman ligger tjock utanför, trots att det är nollgradigt och både det ena och det andra ute i trädgården har frusit.

Idag har vi varit på ridlekis. Sedan Nassegrodan kommit blir det till att åka hela familjen. Älsklingen känner sig inte riktigt mogen att hantera en häst och jag kan ju inte åka ifrån Nassen än. Idag fick Trollet en stor stadig häst, som var redigt bred över ryggen och eftersom han är så liten stod benen rakt ut när han satt upp. Det såg så kul ut. Till och med folk i "publiken" hade kommenterat, berättade Älsklingen. Kolla den där lille i grönt, benen står RAKT ut.

Det är som om luften gick ur mig när jag äntligen fick alla lökar i jorden. Det enda jag vill är att krypa upp i min fåtölj med Nassegrodan och sitta och gosa, läsa eller handarbeta. Fast jag har faktiskt lyckats plantera en kruka med vit och rosa ljung, en för mig okänd växt med rosa bär och renlav som täckning. Den ska stå ute på förstukvisten. Och så fick jag planterat en Nematanthus albus (pussmunart) som Älsklingen råkade ha i golvet så att ett par grenar gick av. Det hade inte blivit några rötter på grenarna, som stått i vatten, men Gesneriacéer brukar ju vara snälla och rota sig lätt, så jag hoppas att det ska funka med att bara sticka dem i jorden.

Förresten skulle jag behöva mig en virkning. Det är stökigt att sticka medan man ammar. En kort virknål är lättare att hantera än två långa stickor.

Inga kommentarer: