lördag 2 juni 2012

Låg lägre


I Stockholm blommade kastanjerna. Som vanligt blev jag lika bestört över de röda bussarna. Och som vanligt evigt tacksam över att ha flyttat därifrån. Den fantastiska handskaffären på Sibyllegatan håller på och stänger igen. Den sista i sitt slag? Hur ska jag nu få tag på handskar som räcker till i fingrarna? Om man är utpräglad stadsmänniska och har bostad i innerstaden kan jag förstå att man vill bo där, men annars är det mig obegripligt. Min bror påstår att det är ovärderligt att veta att man kan gå ut och ta en öl på kvällen mitt i veckan om man vill. Jaha, och när gjorde du det senast då? Ja, det var visst åratal sedan, men att veta att man kan om man vill. Är det värt 6 veckor om året i pendlingstid och en kåk som kostar 3, 4 miljoner mer än ute i landet?


Här har syrenerna just slagit ut. Det är 4°, ösregnar och det blåser så att träden böjer sig. Det var meningen att jag skulle ut och jobba i trädgården idag, men jag fryser så om händerna i väta, blåst och kyla att det knappt går. Det här vädret går mig på nerverna. Minst sagt.


Det är bara en vecka tills vi ska åka till Grekland. Jag har inte den minsta lust. Vad skulle det vara för nöje att sitta på ett hotellområde med tre ungar som skriker och bråkar oavbrutet med den här förhatliga kroppen, som inte är jag, och på vilken inga kläder längre passar.


Låg? Jag?

Inga kommentarer: