söndag 3 juni 2012

Ulla Läck

Någon kanske minns att jag förra året letade frön till vanlig hederlig Viola cornuta (hornviol), en sådan blålila som jag minns från min barndom. De stod alltid och blommade större delen av sommaren och mamma brukade plocka in buketter med violer och fänrikshjärta.

Efter mycket om och men så hittade jag frö hos Blomstervännerna på Trädgårdsmässan i Älvsjö. Eftersom det inte stod något om färg, så tog jag förgivet att det skulle vara arten eller något snarlikt. Fröerna grodde villigt och jag hade till min lycka alldeles fullt med plantor - som visade sig bli småblommiga och lila-gula. Verkligen inte vad jag tänkt mig. Jag slängde dem.

Nu har jag köpt tre plantor Viola cornuta 'Ulla Läck'. De ska få gå i frö så att jag kan så fler. Sådant jäkla sjå för några hornvioler, *muttermuttermutter*

2 kommentarer:

Johanna sa...

Hej ville bara dra din uppmärksamhet till att jag postat en kommentar på ett av dina (mycket) tidigare inlägg. Nämligen "Från Ginnas lista" från måndagen den 17:e januari 2011.
Jag vet inte om du ser att det kommit in en kommentar på ett så gammalt inlägg så jag berättar det här för säkerhets skull :)

Scylla sa...

Johanna: Jag har varit bortrest, därav sent svar. Bilden är inte min, jag har bara länkat till den. Du ser adressen till Urban Jungles sida längst upp när du klickar på länken.

(Och jo, jag får mail som gör mig uppmärksam på om någon kommenterat ett tidigare inlägg)