torsdag 7 februari 2008

Ja du svävar omkring

SKYLLA PÅ HYPODEA


För några år sedan hörde jag den på radio. Jag hamnade mitt i ett program om någon Silvio, och en kvinna med mörk röst sjöng den sång som Björn Afzelius sjungit in som 'Carolina'. Sedan dess har jag letat som en galning efter den där låten och vad den heter i original.

På vägen har jag funnit att Silvio Rodríguez är kuban och mycket känd. Själv har jag verkligen noll koll när det gäller hela den spansktalande världen.

Först häromdagen kom jag på att söka på YouTube. Sedan satt jag och lyssnade igenom alla Silvio-låtar. Och plötsligt var den där: Oleo de una Mujer con Sombrero. En inspelning från -79. Och förmodligen var det ingen kvinna med mörk röst jag hörde sjunga, utan Silvio själv.

Nu dansar vi glatt här om dagarna, Trollungen och jag.


(Och om någon skulle känna ett skriande behov av att ge mig en översättning, så tänker jag inte vägra ta emot den. Babelfish gjorde det inte så hejans bra, kan man säga.)

Inga kommentarer: