onsdag 19 mars 2008

Långkok

SKYLLA PÅ HYPODEA

Vid 44 års ålder tillredde jag min första bit högrev. Innan har jag i princip bara använt filé, lövbiff och någon fransyska. Det där med kött har aldrig varit min grej, även om jag nu inte är vegetarian. Jag tillagar inte kött, liksom. Eller tillagade skulle jag kanske säga.

Trött på torrt, segt kött och med bara en lön i hushållet, beslöt jag mig för att försöka mig på en högrev. Det var väl en del att ta bort på den där köttbiten, men i princip kunde det nästan göras med händerna, och det var definitivt inte värre än att ta rätt på en fransyska.

Sedan blev det långkok. En stifado (förmodligen en fuskvariant som inte är det minsta lik grekisk, men det är jag lyckligt ovetande om) gjorde jag. Och det blev så bra.

Och så läste jag Den hemlige kocken. (Och mådde lagom illa och blev så lagom sur. Anbefalles!)

Och så hade Pralin utlottning av en bok som hette Långkok (den vill jag ha!) och jag blev bara mer inspirerad.

Sedan hittade jag recept i ICAs Buffé på en grytbas, grytbitar i buljong, tillagad av 2½ kg kött. Grytbasen fryses in i "middagsportioner" och kan plockas fram och varieras i det oändliga. Med uppkavlade ärmar och sprudlande geist skred jag till verket. Styckade högreven, brynte och kokade buljong. Av de fyra grytbaserna har jag gjort gulasch, currygryta, grönpeppargryta och en "hittepå" med rödvin, bacon, stora vita bönor, champinjoner och lite annat smått och gott.

Och Drakungen äter. Han, som brukar vägra grönsaker i maten och bara äta råa som serveras bredvid, smaskar glatt i sig morötter, palsternacka, ärtor och bambuskott.

Själv äter jag väldigt mycket hellre långkokt högrev än torr fläskfilé eller seg lövbiff. Vad har förresten hänt med lövbiffen? Nu för tiden är den verkligen allt annat än lövtunn och så seg att man knappt kan tugga eländet.

Det är dags för nästa omgång grytbas nu, och jag riktigt njuter. Den här gången tror jag att jag ska göra kalops. Det blir första gången i mitt liv jag lagar kalops.


Nästa projekt är surdeg. Älsklingen är just på väg hem med en påse grovt rågmjöl till sin hulda sambo. Ja, hrm... sambo i alla fall.



Kommentarer:
[2008-03-19 17:15] morsan: Det var på tiden :)
Tummen upp för långkok och frysar!

[2008-03-19 17:45] Smulmia: Det är nästan så man blir inspirerad... :-)

[2008-03-19 18:13] Mårr: Åh! Här ligger en bit högrev i frysen, köpte den efter att ha läst nåt recept (i d.n tror jag) om hur man skulle långkoka den tillsammans med bitar av schysst salami och det skulle bli så mört och underbart alltihop så ojojoj. Dock har jag inte kommit till skott än, är man för stressad för att ens läsa om yogaövningar ger man sig inte gärna på långkok :)

[2008-03-19 18:47] morsan: Men Mårr, det bästa med långkok är ju att det sköter sig själv på spisen :)

[2008-03-19 19:15] Bettty: Min moster lärde mig för ett år sen och jag kör köttgrytor så det står härliga till. Med kantareller och grädde till helgen eller med grönskaer i veckan. Mumma!

[2008-03-19 19:32] Kandidat Dro: Ah, jag såg de där recepten i en ICA-tidning för ett tag sedan. Tänkte att det ska jag testa. Kom aldrig så långt. Med dina ord i minnet ska jag verkligen göra det ... snart.

[2008-03-19 20:50] Mårr: Jamen bara TANKEN på att något tar mer än 30 minuter ger mig nässelutslag. (Jag behöver verkligen lära mig andas och långkoka, jag inser ju det.)

[2008-03-20 09:32] Anni: Låter mysigt! Behöver verkligen inspiration, jag har inte varit i närheten av en spis på veckor!

[2008-03-20 22:48] Skylla: morsan: Ja, vad kunde man annars förvänta sig av dig, än att du skulle ha koll på sånt här?!

Smulmia + Anni + KD: Försöker inspirera lite mer genom att bifoga en direktlänk:
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=604867

Betty: Trevlig moster! Varför finns det inte fler sådana. Själv har jag ingen öht.

Mårr: Snart hjärtat, snart! Hus och trädgård, hundar och höns, växthus och rabatter, långkok och bak.

[2008-03-20 22:51] Skylla: (jag brukar ha palsternacka och lite rotselleri i koket också)

[2008-03-21 16:41] Pocks: ^Åh gud vad härligt! vi fick en fantastiskt stor koppargryta i bröllopsgåva som jag tänker ta i bruk i slutet av helgen och göra en härlig gryta i. Corn kom förbi med ekokött från gården i Hälsingland så här ska det kokas med inspiration från dig! Kul!

Inga kommentarer: