onsdag 24 september 2008

Om kaniner och dumjägare, folk och fä

SKYLLA PÅ HYPODEA


Jo tack, gosnosen mår bra. Maken till robust och trevlig kanin får man leta efter.

Polisen visste inte så mycket om regler, lagar och förordningar när det gäller jakt, men självklart har vi rätt att stänga in hunden för att förhindra att han skadar vår kanin.

Det blev ju lite olyckligt första gången vi hade hunden här och gick och väntade och väntade på att en ägare skulle dyka upp. En firmabil i byggbranschen kom körande nerifrån grannen, som bor vid vägs ände. Han håller på och renoverar kåken, så vi regerade inte över den där bilen - förrän den körde förbi för tredje gången.

- Det är dom! sa jag Det är dom som letar efter hunden

Följaktligen hade vi hunden instängd här ett tag, säkert nära ett par timmar, men han fick vatten och kattmat och fick vila i tvättstugan, så det gick ingen nöd på honom. Men hade bara Dumjägarn lyft sitt feta arsle och klivit ur bilen en enda gång, eller vevat ner rutan och försökt kalla på hunden, så hade vi ju fattat direkt att det var han. Vi gick ju verkligen här och spanade och väntade på att han skulle komma.

Olustigt nog är Dumjägarn är pappa till ett av barnen i Drakungens dagisgrupp. Och mycket riktigt var det en av mammorna som i morse inte längre hälsade på Älsklingen. Pojken i fråga och ett äldre barn (syskon?) har också varit på Drakungen och sagt att man inte får stänga in jakthundar.

Jag kan inte påstå att jag har någon större förståelse för jakt överhuvudtaget. Det där med "naturupplevelse" köper jag inte. Som om man inte skulle kunna njuta av naturen utan att döda djur.

Icke desto mindre tillstår jag att jag gärna äter vilt. Jag kan tycka att det känns betydlige fräschare, när man betänker hur köttproduktion går till idag. Ska man äta kött så måste någon döda djuret. Jag föraktar inte den som gör det, men jag är evigt glad att jag själv slipper. Skulle jag vara tvungen skulle jag se det som något nödvändigt ont, och verkligen inte som något nöje. Och inom parantes, är det inte lite lustigt att höra jägare kalla vargar för lustmördare, som man, om inte för annat så just därför, har rätt att eh... lustmörda?

Nå ja, det är skillnad på folk och fä. Byn har sitt eget jaktlag ihop med grannbyn uppströms. Dumjägarn bor i grannbyn nedströms. I övre byn ligger "vårt" älgslakteri. Jaktlaget har jag bara positiva erfarenheter av. Grannen E är en av dem. En 50, 60 år är han väl, född i byn och far hans var byns siste mjölkbonde. Alltid vänlig, lugn, hjälpsam och arbetsam. Han sköter sin skog och sin mark och jobbar vid sidan av. Är alltid aktiv när något ska göras i byn. Han har två katter (bara en sådan sak!)och han var uppriktigt skakad och ledsen när grannfru C:s lilla ponny fick föras till nödslakt. Han hjälper henne att passa hästarna - trots att hon är inflyttad från Tjockhult, minsann - och får i sin tur hennes gödsel till åkrarna.

Käre grannen E har säkert jagat sedan han var pojk. Jag är övertygad om att han aldrig skulle låta ett djur lida i onödan. Tanken på att han sitter i ett älgpass uppe i skogen här, med termos och macka, stör mig inte det minsta.

Men Dumjägarn, som sitter på sitt feta arsle i en bil och röker, och släpper lös sin jäkla GPS-försedda monstertax att angripa allt som rör sig, medan han rullar efter med cig och bössa i högsta hugg, honom har jag verkligen ingen förståelse för. Ingen alls.

Och uppenbarligen har han ingen förståelse för oss heller. Han upprepar med en dåres envishet:

- Ja men det är en JAKTHUND. De GÖR så

Och jag är säker på att han tycker att vi är hopplöst korkade som inte har förstått det än, trots att han har sagt det åtminstone fyra gånger.



Kommentarer:
[2008-09-24 14:21] morsan: Men inte jagar han väl från bilen? Får han över huvud taget jaga så nära er? Och vad jagar han? Prata med grannen E tycker jag. Och tala om för Drakungen att man får visst stänga in jakthundar när de får för sig att jaga kaniner i bur, för det är inte mycket till jakthund när den föredrar att jaga på det sättet.

[2008-09-24 14:34] Cecilia: Som sagt - jag beklagar verkligen att du har råkat ut för en så usel representant för de svenska jägarna. Jag har stött på en och annan själv - från idioten som tyckte att det var roligt att sextrakassera mig när jag utbildade mig, till de subbiga och stroppiga tanterna i de lite förnämare jaktlag jag har haft det högst tvivelaktiga nöjet att tillhöra. I korthet - det finns alla sorter. Precis som i vilken hobby/verksamhetsgrupp som helst. Emellertid har jägarna ett större ansvar än de allra flesta, inte minst då de har förtroendet att bära vapen. Att jaga är under inga omständigheter en rättighet, utan ett privilegium och ett förtroende som måste förvaltas på bästa sätt, för allas skull. Jägaren du berättar om gör ingenting av detta, men är, lyckligtvis (och enligt min erfarenhet) inte representativ för den svenska jägarkåren som helhet.

Jag har själv en (gigantisk!) tax som är uppfödd enbart för jakt. Hon är inte minst av detta skäl en extremt disciplinerad hund, som förstår vad som är tillåtet och inte. Det är naturligtvis inte hundens fel att den inte har fått lära sig vad som är rätt och fel, utan än en gång är det den mänskliga faktorn som är problemet.

För att bara kommentera jaktens syfte helt kort; för mig rör det sig inte om ett sätt att få naturupplevelser, eller ens en sport. Jag jagar på mina egna marker och för mig handlar det om viltvård och försörjning. Viltvården är nödvändig i dagens samhälle och jag försöker samtidigt vara så självförsörjande som möjligt. Om jag inte träffar eller får napp, får jag helt enkelt klara mig utan kött och fisk.

Om du (eller någon annan) har frågor eller funderingar finns det många som välkomnar en dialog om jaktens roll och betydelse, samt god jaktetik (som din plågoande så tydligt saknar) och som mer än gärna svarar på frågor. Alla jägare lider trots allt av att rötägg som mannen du beskriver förstör hela jägarkårens rykte.

[2008-09-24 14:54] Skylla: morsan: Nej, jag antar att han inte sitter i bilen och skjuter, direkt. Men han kommer i bil och det verkar som han jagar i markerna intill oss, nedströms; där är fält och skogsdungar om vartannat och sedan kommer nästa by, dvs hans by, någon km eller två bortom vår. Han kommer alltså inte gående över fälten och kallar på hunden, utan kommer i bil och verkar gå helt på GPSen (ellervaree). Han säger att han jagar rådjur och sist sa han Han jagar inte kaniner, han jagar rådjur. Och alldeles nyss var han där och så pekade han ut över fältet.

[2008-09-24 17:02] Jazz: *ler* Kan inte låta bli att le över din målning av dessa två jägare. Hur den ena sitter med sin termos medan den andre är ett lat jävla odjur. För din bild är ju så klart helt sann och riktig. *fnissar*

[2008-09-24 17:52] Skylla: Cecilia: Tack för din långa kommentar!

[2008-09-24 18:23] morsan: Då förstår jag bättre :) Men själv var jag glad att en (iofs fin) jämte hade GPS när han uppvaktade surjämten för 2 år sedan (hon löpte!) Den jägaren var inte glad, för hon var den tredje löptiken han hälsat på samma em så han skulle åka hem med hunden. "Nu är han totalt oduglig i skogen" suckade han.
Grannen som har kaniner har rejäla burar med något hon kallar minknät (frågade henne idag) och hon sade att innan räven vande sig vid att kaninerna fanns där hade de el-trådar utanför nätet så att han fick sig in stöt när han försökte ta sig in!

[2008-09-24 22:39] MBF: Morsan: den där surmagade motståndarattityden mot kastration av hanhundar, särskilt om de ska användas till jakt är så svår att förstå tycker jag!!

[2008-09-25 08:36] morsan: MBF: jo där kan jag hålla med dig, men några måste det finnas kvar att avla på också :) Och han är verkligen fin!

[2008-09-30 11:21] Garbo: Jag har ju redan ojat mig över den dumme grannen som inte kan hålla efter sin hund. Men nu blev han ännu sämre i mina ögon, så jag måste oja mig en gång till!
Jag blir HELT galen när folk blandar in barnen i sina konflikter!! Hur moget är det av hans fru att sluta hälsa på ditt barn och vad tusan blir det för bättre av det?! Idioter. :(

Inga kommentarer: