fredag 19 september 2008

Sin gilla gång

SKYLLA PÅ HYPODEA


Livet går sin gilla gång, och Lizzy Surtant, Wilma den Vilda och Pissruskan Livia Olivia fortsätter att kivas och slåss så att hårtussarna ryker hemma. Kaninen Vitnosss Stoooröra nöjer sig med att vara söt och glad. Trollungen stapplar runt och suger på skor och toaborstar och Drakungen samlar insekter och andra smådjur i butt efter butt efter butt.

Sedan i måndags har jag slutat snutta Trollungen om nätterna. Det går rätt bra. Han vaknar fortfarande ett par, tre gånger och gråter, men stillar sig rätt snabbt och totalt blir det mindre vakentid för mig.

I onsdags var jag ledig och grävde klart baksidesrabatten och fick ner ett otal perenner, frösådda, fådda och köpta. När jag hade grävt gropen och skulle peta ner den sista rosen, insåg jag till min förfäran att jag inte hade någon rosjord kvar. Det tog några minuter innan jag insåg att det faktiskt bara var att kliva in i bilen och köra de fem minutrarna bort till nästa by, där vi har en fin handelsträdgård, och köpa några säckar jord. Förunderligt! Och så hade de halva priset på perenner, och då slank det ju med en och annan sådan också* :)

Nästa vecka har jag semester. Kan ni fatta?! Och nu ska jag peta i mig lite kaffe innan jag rondar.


* Två vanliga backsippor, tre smalbladig lungört (blå), en rosa lungört, två jättevädd (blekgula), en grekisk vädd (vinröd), en blekgul trädgårdsiris och en vinröd daglilja med krusig kant.



Kommentarer:
[2008-09-19 10:11] AnnA: Åh, jag har tappat sugen lite med trädgården just nu. Blir klart inspirerad när jag läser om lökinköp och perenner. Det är roligt. Vad för rosor planterade du?

[2008-09-19 10:39] Skylla: @AnnA: Aïcha, Agnes och Frülingsduft :)

[2008-09-19 10:57] AnnA: Åh, bara godingar :)

[2008-09-19 12:38] Kristin: Nu får jag dåligt samvete å mina Ingrid Bergmans vägnar.. jag är en sån där som petar ned saker i jorden och tänker att de överlever om det är menat, annars hade de dött ändå. Innebär rosjord stor skillnad mot vanlig jord som redan fanns i rabatten?

[2008-09-19 14:19] Skylla: @AnnA: Ja, de är inte dumma :) Hade nog valt dem även om jag inte varit begränsad till sådana som klarar zon V eller mer. Fast jag hade nog satt en Alchymist och en Ghislaine de Feligonde OCKSÅ om jag bott längre söder ut. Jag hoppas kunna ha dem senare, när jag fått till bättre mikroklimat på tomten. Men Austinrosorna får jag nog ge upp tanken på.

Kristin: Mnjae... det beror väl lite på vad du hade för jord i rabatten :) Rosor vill ha tung jord (jag har sandjord, ingen hit!) och nog mår de gott av lite näring och inte bara gammal urlakad rabattjord - om det nu var det som fanns där sedan tidigare.

Inga kommentarer: