måndag 24 november 2008

Drakars blod

(SKYLLA PÅ HYPODEA)


Den här gången tänker jag faktiskt vara med i tävlingen – dock utan minsta ambition att vinna. Jag är så van att folk dömer ut min musiksmak, så jag gör mig sannerligen inga illusioner. Så bara för att det är så KUL, liksom :)

Och jag älskar ju vintern. Älskar snö och is. Det vackraste jag vet. Fast jag ska ju tillstå att vintern har fått ytterligare en dimension – mindre angenäm sådan – sedan jag fick körkort. Nå väl… Jag skulle behöva ett blandband med vintermusik de åtta mil jag kör till och från jobbet. Och vintermusik ska vara en blandning mellan det melankoliska, ödsliga, vemodiga, det högtidliga och lite storslagna och så lite glatt trall som får mig skuttsugen.

Och motiveringarna sitter snarare i min mage än i min hjärna, och är således inte av det elokventa slaget.


1. Vintern (Allegro non molto) ur De fyra årstiderna - Vivaldi
Våren?! Den är ju blaha blaha. Vintern ska det förstås vara. Jag har alltid älskat den. Har inte någon speciell version att ange, jag är dessvärre alldeles för omusikalisk för att välja ut en som skulle vara bättre än alla andra. Jag har ingen inspelning hemma, men för många år sedan lyssnade jag mycket på 'The Academy of Ancient Music' under Christopher Hogwood. Och jag tror att det var den versionen jag lyssnade på då jag skulle åka och skriva högskoleprovet, som sedermera tog mig in på läkarutbildningen.
(Tubvariant)


2. En vintersaga - Ted Ström
Egentligen var det Monica Törnells version jag hörde först, men kanske tycker jag ändå bättre om Jerkas. Den är urtypen för just det där melankoliska, vemodiga, ödsliga som jag är så svag för.
(Tub)

Kärleken får leva mellan nattskiftet och drömmen
kärleken går på billigt vin



3. Veni veni Emmanuel
Jag är generellt dödligt förtjust i adventsmusik, och kanske är denna den jag älskar allra, allra mest. Jag hörde den första gången på julkonsert med Bachkören. Julkonsert var tradition så länge jag bodde i Stockholm. Den version jag lyssnar på hemma är från 'Ringen I klockor...' med Täby Kyrkas Kammarkör.
(En tubversion för den som inte känner till den)

Veni, veni, O Oriens
Solare nos adveniens
Noctis depelle nebulas
Disraque noctis tenebras
Gaude, gaude, Emmanuel
Nascetur pro te Israel



4. Vakna nu, Annelie - Magnus Johansson
För att den är så sprittande vinterglad och ger mig lust att dansa. Jag vet inte vad skivan heter.
(Tub)


5. Fritiof Anderssons paradmarsch - Evert Taube
Världens bästa Taube! Han är min favorit, alla kategorier. Han är till och med orsaken till Trollungens namn. Karln var ett geni. Han kommer att leva i hundra och åter hundra år. Och Cornelis version är ju inte dum. Och se här så söt Cornelis är där han travar runt stan i lurpa och allt :)

Den kräver vin och kyssar och den kräver drakars blod


6. Bereden väg för herran (koralversion från Boda, Dalarna)
Och är det inte Veni veni Emmanuel som är den allra vackraste adventsmusiken, så är det nog den här. Den finns också på 'Ringen, I klockor…' med Täby Kyrkas Kammarkör.


7. Fritiof Anderssons polka - Evert Taube, sjungen av Totta Näslund.
Herregud, den rösten! Den rösten! Den finns på 'Tribute till Evert Taube'. (Ja men, är det inte ett tramsigt namn? Evert vänder sig i sin grav, jag lovar).


Is på hela Riddarfjärden!
Is från början och till slut!
Varken färjor eller båtar!
Inga fartyg kan gå ut!
Bara is och gråa kajer
och vid slussen i en vak
simma några frusna änder,
frusen är jag själv, och slak.
Himlen mulnar, luften kulnar,
snön yr vit kring torn och tak



8. Menuett på Haga - Charles Trenet
Svensk text av Lars Forsell. Sjungen av Cornelis i 'Visor, svarta och röda'. Ja men, det är ju ljuvligt, ljuvligt!

Ni har bronkit
men snön står vit
och solen brinner som en krysolit



9. När en vild röd ros slår ut doftar hela skogen - Eva Dahlgren
Från 'Jag vill se min älskade komma från det vilda'. Vad sjuttsingen har doftande vildrosor med vintern att göra, kan man kanske tycka. Men det är ju så att jag alltid ser en isprinsessa framför mig när jag hör den, piruetter, hopp och stegsekvenser – som jag skrev om i den där texten, om dagen då jag skrev kirurgitentan.
(Tubvariant)


10. Vast Plain, Clouds – Jan Garbarek
Från 'Rites'. Jag älskar Jan Gabarek och den här är precis så melankolisk och storslagen som vintermusik ska vara.


11. Juligen - Just D
Tja… det är något som är så sprittande och tralligt och glatt med den. Jag blir så glad och fnissig varenda gång jag hör den :)


12. Dalarna - Mando Diao
Från 'Never Seen the Light of Day'
Den bara passar så oändligt bra till ett Dalarna i vinterskrud. Den har allt. Och se bara här hur söta de är, de små Tunhukarna :)
(Tub)



Kommentarer:
[2008-11-24 21:22] tori: *nynnar på bereden väg-koralen*

[2008-11-24 21:59] Anni: Ja!

[2008-11-25 07:11] AnnA: En vintersaga, oh det var längesen. Den är underbart vintrig och melankolisk.. Jag tycker om din musiksmak :)

[2008-11-25 08:10] Malena: Jag med! Supervinterlista tycker jag!

[2008-11-26 17:10] Jazz: Oj, Vakna nu Anneli... vilken härlig vintersång!! Och Jerkas version av Vintersaga är bäst. Tycker jag.

[2008-11-26 18:33] Sysop: Hittade allt utom En vintersaga - Ted Ström

http://open.spotify.com/user/fluff/playlist/4OuNZ91nblttkzn1F0WKp6

[2008-11-26 19:56] Skylla: @Sysop: Nej, 'En vintersaga' hittar du nog under Jerry Williams. Det är Ted Ström som har skrivit den. Jag var otydlig där.
Tack och bock för bandet - jag antar att man måste ha spotify för att höra.

[2008-11-28 08:50] Eatbox: bah. när jag såg titeln drakars blod och din disclaimer om din egen musiksmak trodde jag att blandbandet skulle vara fullt med hammerfall och galopphårdrock. det här kommer du ju definitivt undan med. :)

[2008-11-28 19:03] Skylla: @Eatbox: :) "Drakars blod" är äkta Taube, det! Och hårdrock är ju verkligen INTE min grej. Fast nog må folk få gilla det också, även om det nu inte tilltalar mig ett smack.

[2008-11-28 19:06] Skylla: @Eatbox: och... jag har väl snarast jämt fått höra att min musiksmak är MESIG och SLÄTSTRUKEN. Hårdrock är ju inte mesigt, direkt. Bara öh... bröligt. Jag gillar inte bröl och oväsen :)

[2008-11-29 04:44] Eatbox: hårdrock är sjukt mesigt, du skulle bara veta.

Inga kommentarer: