fredag 2 januari 2009

Trio CMB

(SKYLLA PÅ HYPODEA)


När jag var i tonåren fanns ett pausprogram på tv, där Fred Åkerström och två andra, en cellist och en flöjtist om jag minns rätt, spelade Bellman. Trio CMB kallade de sig. Och herre min gud som jag hatade Trio CMB. Bara namnet var ju så urbota fånigt, och jag tålde inte Fred Åkerström. Så fort de kom i rutan så lämnade jag rummet. Så många kanaler fanns ju inte att byta till, på den tiden.

Jag är inte så säker på att jag tyckt så illa om det om jag sett det i dag.

Hur som helst. Efter det har jag inte tålt Fred Åkerström. Han brände alla broar, liksom, med sitt Trio CMB:ande. Nästan i alla fall, för Jag ger dig min morgon fann nåd i mina tonårsöron. Och som ung vuxen köpte jag mig faktiskt ett par vinyl med Fred sjungande just Bellman, men mest för att det var de enda insjungningar jag kunde hitta.

Härom veckan på biblioteket ryckte jag emellertid till mig en samlings-CD med Fred Åkerström. Det finns ju gränser för hur långsint man kan vara. Och så har jag lyssnat i bilen. Lyssnat, lett och skrålat med i Men ge bäng i de’, vill ni följa me’ på en lång promenad här i våran stad, här i våran stad, ja Eken! och Sådan är kapitalismen… och Gamla Nordsjön som svallar och brusar… och När alla vägar bär till Rom, i grönska och i fager blom, har jag min största rikedom, i sol och vindars dans... Ha ha!

Och så berättade jag för älsklingen om hur jag avskytt Trio CMB i tonåren och hur mycket jag njutit i bilen av att sitta och skråla, och dröm om min förvåning när det visade sig att han visste exakt vad Trio CMB var, och att han likaledes hade avskytt dem. För att inte taaala om hans gamla väninna H, som hade fått fullkomlig spunk på Trio CMB.

Ha ha, det tyckte jag var väldigt lustigt :) Hörrni, vad har ni för förhållande till Trio CMB egentligen? Fast ni är väl för unga, nästan allesammans.


(Inget akuten förrän nästa lördag. Halleluja!)



Kommentarer:
[2009-01-02 21:12] MBF: ÄLSKAR dem och har så gjort sen sjuttonårsåldern då jag först hörde dem. "Mollberg satt i paulun..." "Glimmande nymf..." Han bräkte så osannolikt personligt och arren var fina och välgjorda.

[2009-01-02 23:11] Ippo: Hmmm... Åldern inne har jag nog allt, men jag kan för mitt liv inte komma ihåg något pausprogram med FÅ och Trio CMB. Förmodligen tittade jag inte på TV i den åldern. Men Fred Åkerström ääälskar jag! :)

[2009-01-03 09:50] tori: Ehum. Jag är ju fullt medveten om att Fred Åkerström spelat in massa Belllman. Men pausprogram och Trio CMB har jag missat.

[2009-01-03 14:29] Skylla: MBF: Ha ha, osannolikt var ordet :) Jag är tyvärr inte av den kvalisorten att jag kan bedöma några arr, men som sagt, jag är inte säker på att jag tyckt illa om det idag. Troligen tvärt om.

tori: Du är för ung, hjärte-tori. På tok för ung! :)

Inga kommentarer: