tisdag 21 juli 2009

Djup suck av lättnad

(SKYLLA PÅ HYPODEA)

Vi har haft problem med att Olivia kissar inne ända sedan vi fick henne för något år sedan. Ibland mer sällan, ibland ofta. Vi har försökt med både det ena och det andra, men inget har hjälpt. Vi hoppades att det skulle bli bättre under sommaren, nu när hon är ute mer, men istället har det bara blivit värre och värre. Hon kommer in, äter och kissar. Blir skyggare och skyggare, även om hon är rejält kelig när hon väl kommer till en.

Det senaste har jag känt mig allt mer uppgiven och tänkt att det faktiskt inte går längre. Hon kissar på ungarnas leksaker, i korgar, uppe på stolen på mina kläder, stänker ner väggar och golv. Det luktar kiss ta mig fasen överallt och jag skurar och skurar.

Idag kände jag att måttet var rågat, att jag faktiskt inte orkar ha det så här längre. Jag var sur, grinig och snäsig medan jag i förtvivlan gick och funderade på hur jag någonsin skulle klara av att ta henne till veterinären. Till slut fick jag ju lov att förklara för Älsklingen varför jag var så grinig, att jag var förtvivlad över katten.

Då gick han och ringde till Farmor och Farfar och bad dem göra ett försök. Visserligen har de redan en honkatt (en hankatt förlorade de i vintras), men hon är kanske något mindre tjurig än Lizzy, och som pensionärer har de mer tid att ägna åt Oliva än vi har, med två små barn. Farfar, som börjar bli rätt gammal, inte bara rent kronologiskt, tycker dessutom att det där med katterna är hans livsuppgift.

- De 3 K:na säger Farmor det är det enda han bryr sig om, nu för tiden: korsord, Keno och katter. Farmor accepterade direkt.

Mina svärföräldrar har både bra och dåliga sidor - de som alla andra. Men för det mesta är de alldeles, alldeles fantastiska.

Olivia får det så utomordentligt bra hos dem, det vet jag. Hypotummar för att det fungerar, snälla ni!




Kommentarer:

[2009-07-21 20:26] tori: Åh vad bra! Hypotummar en masse!
Ni har kollat henne hos veterinär förresten? Så det inte är något fysiskt fel.

[2009-07-21 20:41] sodan: åh gud vad bra! håller självklart tummarna, men kattglada pensionärer låter ju som en vinnande kombo med olivia.

[2009-07-21 21:02] Morris: Alla tummar i världen för att det funkar!

[2009-07-21 21:21] BettyB: tumme här med, gud vad skönt!

[2009-07-21 22:59] Doriz: Tumme, såklart!

[2009-07-22 09:45] Bonitan: Tumme, Off course

[2009-07-22 10:14] AnnA: Kniper!

[2009-07-22 10:29] Siv: Tummar, och tår. Allihop. Izzys också. kram!

Inga kommentarer: