tisdag 7 juli 2015

Insektsvandringar

Genom att gå med i facebookgruppen 'Vilken insekt' har jag lärt mig en hel del. Det är skojsigt med kusar :) Här är några jag funnit på mina promenader.

En lövvivel, sannolikt Phyllobius pyri. Ofta när man ser dem skimrar de i grönt. Den här plockade jag upp ur grodyngelbaljan och när solen gick i moln ändrade den färg till denna. Ca 1 cm. Kolla vilka söta fötter!


Den här lilla (0,5 cm) bladbaggen fick jag i håven när jag gick och viftade bland löv och blad i dungen här bredvid. Oulema melanopus vad det första förslaget jag fick, och det tyckte jag passade så bra, för den har ju svarta fötter. Sedan visade det sig att det finns en föväxlingsart, Oulema duftschmidi, och man måste studera genitalierna för att skilja dem åt. Alltså en bladbagge, Oulema sp.


Vivlar är roliga tycker jag. Lätta att känna igen med det långa snytet. Här är en annan som jag tror kan vara Otiorhynchus scaber, men det är bara en gissning. Det finns 500 olika vivlar i Sverige, så det är några att välja på.


Den här snyggingen hittade jag här hemma på byvägen när jag skulle gå till brevlådan en morgon. Den är betydligt större än de tidigare, 2,5 cm ungefär. Det är en kortvinge vid namn Creophilus maxillosus. När jag böjde mig över den för att fota så vred den på sig så här. Jag antar att det är någon form av försvarsbeteende.


En nattfjäril i björnspinnarsläktet med det passande namnet rostvinge, Phragmatobia fuliginosa. Min var dock ute och slarvade mitt på ljusa dagen. Om man bildgooglar ser man att den är ännu färgstarkare under framvingarna.



5 kommentarer:

ST-doktor sa...

Vad vackra de är!

AnnA sa...

Och jag bara undrar lite hur det är?
Saknar dina rader.

Tine sa...

jag saknar också.dina rader...

ST-doktor sa...

Kommer du tillbaka snart?

Scylla sa...

Men tack, söta ni! Jag trodde nog inte att någon läste längre.