söndag 5 januari 2020

Nej se det...

snöar!
Ito Sozan

I morse när jag gick ut till hönsen var det mulet men det hade äntligen slutat blåsa och kändes lite kallare. När jag kollade termometern stod den på -4°.

Pojkarna fick jag jaga upp med hugg och slag vid middagstid - nå ja, något mildare var jag kanske. Sedan kom Lassepappan för att hämta Nasse, som skulle få åka till Leos lekland och busa runt med en kompis. Tack och lov att jag slapp ge mig iväg, utan kan sitta här och mulla i min fåtölj. Ja, efter att ha utfodrat barn, tagit hand om en gigantisk disk och lite annat pyssel här hemma då.

För någon timma sedan började det snöa, och det håller på än.

I både kakelugnen och vedspisen sprakar det. Jag har förvånansvärt kallt här hemma, trots att det varit en mild vinter. Jag vet inte riktigt vad som är fatt med värmepumpen. Helt klart genererar den inte alls lika många watt som den brukar.

Salim ligger här på armstödet och spinner och han har lagt hakan i mitt högra armveck, så jag får skriva med en hand.

Det känns fint: ledig dag, nöjda barn, lite glögg i en mugg, sprakande brasor, en spinnande katt och en bok som ligger bredvid mig och väntar.

Inga kommentarer: