onsdag 31 december 2008

Ett bättre nytt

(SKYLLA PÅ HYPODEA)


Jag njuter av att vara ledig och gå här och skrota med mina tre pojkar. Nyårsmaten blir barnanpassad och består av kycklingfiléer fyllda med brie, soltorkade tomater och inlindade i serranoskinka. Ja, det är ju inte köttbullar och makaroner i alla fall. När ungarna somnat blir det i alla fall lite champagne och gos i soffan.

Och tack, tack käraste Tori för Spotify-inbjudan! Jag lyssnar på Ren Calad jag spår (Fredmans epistel N:o 43) med Thord Lindé som finns på 'Alla Fredmans Epistlar'. Och jag njuter, njuter, njuter! Karln är en pärla. Hans föreställning Ständigt denne Fredman (som ges med jämna mellanrum, bl a på Musikvalvet rekommenderas å det varmaste).

Enligt den gode Thord är Epistel N:o 43 den enda text av Bellman som utspelar sig på vintern. Jag har inte kontrollerat det :)

Vargar tjuta öfver alt,
Ren det snögar och blir kallt;
Stäng til fönstren, tänd på brasan,
Som i Casan
Är det kallt.
Märk hur skogens toppar små
Luta sig helt silfvergrå,
Bygdens fält och blomster-sängar,
Berg och ängar
Gömmas må.
Mollberg ta fram flaskan, jag ryser, jag fryser!
Ach jag ryser! ach jag ryser!
Och kan intet gå.



Se så, gå nu genast till Spotify och lyssna på Thord Lindé, marsch pannkaka!

och

GOTT NYTT ÅR!



Kommentarer:
[2009-01-01 03:40] tori: Jamen så lite så! I owe you! :)

Gott nytt!

Inga kommentarer: