tisdag 11 augusti 2009

Kliv över och kom till mig...

... bland klöver och timotej

Man tänker inte på klöver som en doftande blomma. Inte jag i alla fall. Ändå finns det inte mycket som kan mäta sig med doften av en klöveräng. Jag blir lika förundrad varje gång. Men vad ÄR det som doftar? Och så insikten Ja visst ja!

De ljuvligaste dofterna för mig är nog dessa:

  • Hägg

  • Syren

  • Luktärt

  • Klöveräng

  • Myrmark

  • Fuktig höstskog

  • Nybakat bröd

Ja, och så Draken, Trollet och Älsklingen förstås. Men det är ju på ett lite annorlunda plan, tycker jag.

(Och så fort jag har postat det här så kommer jag säkert på minst tio till, som absolut borde varit med)

7 kommentarer:

Heidi sa...

Sjasmin, bjørk, høy, kardemomme, kanel, jordbær,
salt sjø, røyk frå bål, nykokt syltetøy, vanilje... Elles så er eg heilt med på dei tinga du har på lista di!

Garbo sa...

Jag vill bidra med doften av mjukvarm kattmage. :)

Tack kära Skylla för att jag fått förtroendet att följa med hit. Jag samlar mod för att lämna ORD och starta eget, och nu när jag ser din fina sida med alla ljuvliga bilder, blir jag inspirerad!

Fiberfrossa sa...

Doften av vitlök som fräser i varm olivolja, sade matporrfiberfrossa :0)

Anonym sa...

Lindar under blomningen! Min klara nummer ett.
/Siv

Anonym sa...

...och solvarma barr. Glömde dem. och nyklippt gräsmatta. Och izzys bröst, alldeles under jhakan :)
/Siv igen

Anonym sa...

Tvätt som fått hänga på tork ute - oslagbart!

Och doften efter ett sommarregn en varm dag...

/Tine

sonja sa...

åh syren. syren. jag börjar nästan gråta när jag går förbi buskarna när de blommar på försommaren.

och doften av havet. alltid.