söndag 21 november 2010

Triops


Jag köpte triopsägg till ungarna när jag var i Stockholm. Och så fick jag med mig ett yngelakvarium från Pappa. Nu visade det sig, när jag läste bruksanvisningen, att man ska ha max en liter vatten till de små kusarna, och att det dessutom inte får vara kranvatten. Fan tro't, men jag vågar inte chansa. Det står dessutom att man inte får stoppa ner något till de små djuren, för då kan de dö. Man kan ju fråga sig hur de lever i det vilda om de inte klarar av några sandkorn i vattnet. Nå, det kanske är hysteriskt amerikanskt bara. Gardera sig mot allt för att inte bli stämd.

Nu har vi satt en plastbutt inne i det lilla yngelakvariet, med knappt en liter köpevatten, och låtit ljusrampen värma det hela till cirkus 24 grader. Där ligger nu lite bös som ska innehålla triopsägg och flyter. Håll tummarna för att de kläcks!

Under tiden vi väntar på kläckning ska jag läsa på lite här för att se vad som egentligen gäller.

Är de inte söta?

Inga kommentarer: