söndag 7 maj 2023

Stickvandring

Jag har i alla fall tagit mig i kragen och anmält mig till stickvandringen i Dala-Floda. Och dessförinnan bestämt mig för vad jag ska sticka. Det måste vara något som är så enkelt att det funkar när man går och också något som bara kräver ett nystan och något sådant har jag inte på gång bland UFOna här hemma. 

Valet föll slutligen på Tant Koftas mönster Tre räta & en avig. Jag har redan gjort en i Filisilk i färgen 'Skogssjö'*. Egentligen tycker jag kanske att 'Gräsand' är finast, men det är inte min färg att bära, tyvärr. Jag har velat och velat och valt mellan 'Blå saga', 'Rosa på bal' och 'Viol'. 


* D v s som vanligt är den nästan färdig. Jag hade stickat för långt för att det skulle räcka till avmaskningen och nu håller jag på att dra upp. Sannolikt är det i princip klart och det är bara att maska av, fästa trådar och blocka. Och där har jag fastnat. Suck liksom!

Till slut blev det 'Rosa på bal', efter att jag funderat över vad jag har i sjal- och klädväg. Jag beställde också mönster till Kofta uppifrån och ner, eftersom jag inte hittar något mönster som är som jag vill ha det. Kanske kan jag, med hjälp av detta, lära mig att göra en som är som jag vill ha den: ganska urringad eftersom jag är känslig mot ylle direkt mot huden, absolut ingen mudd nertill, gärna raglanärm, gärna A-formad. En sådan naturgrå skulle jag vilja ha. Och så beställde jag häftet Sticka och valka, för en sådan valkad kofta skulle jag också vilja göra, en riktigt djupt, mättat röd.

'Rosa på bal' från Tant Kofta


Här nedan är nystkroken jag förfärdigade i tisdags. Den får duga som första försök. 


Faktum är att det var så kul att göra den att jag har köpt hem ståltråd och tunnare tråd i mässing och koppar, så nu kan jag göra fler.

Inga kommentarer: