lördag 3 november 2007

CTS

Nej, fyra veckor efter förlossningen har mitt CTS fortfarande inte givit med sig. Förra veckan ringde jag vårdcentralen och fick läkartid i tisdags. Doktorn skrev remiss till arbetsterapeut som ringde i onsdags och idag har jag varit iväg till Rehabcenter och fått handledsortoser ("skenor") att ikläda de små handsingarna nattetid. Håll några hypotummar för att jag står ut med att ha dem och att de hjälper mig att bli av med skiten! Jag är less på att gå med domnade händer (nåja, tumme-ringfinger) dygnet runt och att vakna på nätterna med händer som är som två surrande klumpar utan särskilt mycket känsel och försöka manövrera liten bäbis med de där klubborna.

Fast mest är jag förstås rädd för bestående nervskada. Händer är liksom rätt... hrm... eh... viktiga :/



Kommentarer:
[2007-11-09 15:36] kicko: Håller odomnade tummar och råttsvansar!

[2007-11-09 15:36] kicko: Håller odomnade tummar och råttsvansar!

[2007-11-09 15:36] kicko: Och slinter på Skicka-knappen! =)

[2007-11-09 16:54] AnnA: Tumhåll! Hade också besvär och fick ha skenor. Men det gick över. Ha förtröstan! Kram

[2007-11-09 20:13] Bonita: kniper med all hypokraft

[2007-11-09 22:14] Lisasan: Håller tummar här med! Jag har också sovit med ortoser... det kan vara lite bökigt innan man är van. Om det är omöjligt att sova med dom, testa att plocka ur själva skenorna och använd resten. Om man drar åt dom rejält blir det ett riktigt bra stöd ändå, och det är ju bättre än inget! Fast, det vet du säkert redan, men jag tipsar ändå, utifall att... :)

[2007-11-09 23:32] Pocks: Du som är läkare vet ju såklat bättre än mig - men är det nerverna och inte senorna som är klämda? Jag har opererat höger handled för quervains sjukdom (?) och då var det ju senskidan som blir för trång så de sprättar upp den. Och då sa ortisen att det var vanligt hos många gravida och nylivna mammor - och kunde ha med hormonomställningarna i kroppen att göra trodde han - och att man bär mycket. nu har du ju inte börjat bära järnetoch jag har förstått att detta pågick även under grav och jag förstår ju att detta är ett cts... men.. äh. Du är doktorn, förresten. Men jag suddar ändå inte ut det. Kram!

[2007-11-09 23:33] Pocks: jag menade inte att fråga om nerverna är klämda - utan om det är nerverna och inte i stället senorna som har det lite för trångt i sina skidor. så skulle det vara. Over and out.

[2007-11-10 10:50] Skylla: Lisasan: Jag undrar om jag inte har en annan sort än du. Mina är formpressad plast och det finns liksom inget att ta bort. Hade du sådana i tyg med metallskena i, kanske? Hur som helst så gick det rätt bra.

Pocks: Jo, i mitt fall är det tämligen säkert just medianusnerven som ligger i kläm. Stickningar och domningar i just de medianusinerverade fingrarna talar för det. Det går ju senor genom karpaltunneln också, förvisso, och de torde ju också vara lite tillklämda, men det är inte de som ger mig mina symptom.
Men när Gullunge var liten hade jag en fin de Quervain - insåg jag i efterhand. Fy satan vad ont det gjorde! Det jag har nu gör inte ont, bara lite ibland. (Och det är ett senfack, inte senskidan, som är för trång - om jag får vara lite besserwissrig)

[2007-11-14 15:40] Pocks: Skylla> Ahaaa! Det ante mig att du hade koll! ;) Man kan nog säga att min dottore lekte lite lekmannaspråk med mig då,f ör jag minns just att han pratade, återkommande, om senskidan som var för trång - men det kanske var bara för att jag skulle fatta bättre. Nåväl: De sprätatde upp dem (stort drama för mig som är liiiivrädd för läkare och operationer) och det hela läkte, om än långsamt, och blev kalasbra. Nu inga men alls. Fint som snus. Tack alla dottore för att ni gör gott (även fast ni är FAAARLIGA! );) (inte du då!)

Inga kommentarer: