onsdag 7 november 2007

Vardagstråckel

Inne i mitt huvud växer en text. En kärleksförklaring till Borlänge. Stackars oförtjänt illa sedda Borlänge. Två saker här är jag emellertid missnöjd med. Det första är dagis och det andra är kollektivtrafiken. Ja, inte själva dagiset i sig, det är det inget fel på. Men det ligger ett på fem minuters gångavstånd och ett på 10-15 minuters gångavstånd och vi har fått ett tredje som ligger på en halvtimmas gångavstånd, bort från stan. Det vill säga en halvtimma för mig. För Gullunge tar det en timma att gå. Och då gnäller han som fan hela tiden och jag får bära honom halva vägen (det var så lagom käckt när jag var höggravid!)

Något körkort har jag som bekant inte. Och det är här missnöje No 2 kommer in i bilden: kollektivtrafiken. Säga vad man vill om det förhatliga SL och att det borde funnits ett tredje spår samt dubbelspår till Nynäs redan för tio år sedan, för att det ens avlägset skulle vara up to date, men de verkar i alla fall ha som ambition att det ska gå trafik, åtminstone till och från stan - tvärförbindelserna är ett annat kapitel.

I Borlänge förutsätts man ha körkort och bil, åtminstone om man är dum nog att - som vi - bosätta sig på fel sida älven. Fram till omläggningen för drygt en vecka sedan gick bussarna till och från dagis med en eller två timmars mellanrum. Nu går det två bussar in mot stan och två utåt. Per dag. Åt fel håll.

Nå, det är inte riktigt så illa som det låter, inte för oss i alla fall. Som ersättning har man inrättat en "Flexlinje", d v s en beställnigsbar buss. Linjen körs från 8 på mornarna. Det funkar för oss, men för dem som ska till skola/arbete är det ju kört.

Jag försökte beställa bussen till busshållsplatsen alldeles här utanför och till den utanför dagis. Det gick inte. Man måste beställa från dörr till dörr, har de fått för sig. Urbota korkat att tvinga in en stor buss på gångvägarna här i området, i synnerhet när vårt hus ligger rätt långt från infarten. Det tar ju bara längre tid för allt och alla. Det hela visade sig sedermera bero på att alla gatuadresser i Boränge lagts in som koordinater, men inte busshållsplatserna. Smart va?!

Numera åker vi alltså lilla flexbussen till dagis på morgonen och från dagis på eftermiddagen. Det har funkat sådär. Två mornar har vi stått utan buss. En av de dagarna fick vi snällt stanna hemma. Jag förutsätter att det kommer att flyta bättre efter dessa två veckor, när båda gängen (ett dag- och ett kvällspass som byts av varje vecka) har kört in sig. De är ju buss- och inte taxichaufförer och hittar således fint när det gäller busshållsplatserna här i stan, men kan naturligtvis inte alla gatuadresser.

Ett deal har vi redan hunnit få till stånd med chaffisarna. De hämtar oss på busshållsplatsen här utanför och släpper av oss där, i krokarna av dagis, det passar dem bäst i förhållande till nästa körning. Här revolterar vi friskt, ha ha!

Själv promenerar jag den där halvtimman från dagis på morgonen och till dagis på eftermiddagen. Det är egentligen perfekt. Jag är hopplös när det gäller att komma mig för, i synnerhet att komma mig för att gå ut, trots att jag tycker att det är skönt när jag väl är ute. Och inte blir det ju lättare med förkommet när det är sen höst, regn och rusk. På det här viset får jag en timmas gratis promenad varje dag. Det är inte så pjåkigt. Och extra opjåkigt blev det när jag igår - som först - kom på att jag ju faktiskt kan gå längs älven hem. Det är så fint där nere.


Inget ont utan något gott med sig.



Kommentarer:
[2007-11-07 20:29] Bonita: Hur går det med dina körlektioner?

[2007-11-07 21:25] Skylla: Bonita: Jag kör fortfarande bara med Älsklingen. Och det går pissdåligt :(

[2007-11-07 21:40] Bonita: Ge det tid...du har ju så mycket annat i huvudet nu med en ny bebis och allt...och plötsligt lossnar det...tro mej..jag vet...

Inga kommentarer: