måndag 14 januari 2008

Bäckabad

För någon vecka sedan gick Drakungen och lade sig i bäcken. Morfar och Mommi var på besök och det skulle gås på promenad.

Vi gick till övre byn för att visa runt, titta på åsnan och det fantastiska huset som sägs ha gått för 2,2 miljoner - här!

Morfar och Mommi hade hunnit en bra bit i förväg. Drakungen ville ner till bäcken och leka.

Inte idag sa jag. Morfar och Mommi har hunnit så långt före, vi går ikapp dem. Man ser inte riktigt var bäcken går för all snö. Vi kan gå hit imorgon igen med Pappa, han följer dig ner...

Efter mycket argumenterande gav Drakunge med sig. Motvilligt. Lite småtjurig och motvals stod han och hängde mot räcket och VIPS!

Han tappade balansen och gled ner mot bäcken, på rygg och med huvudet före.

Jäkla unge, nu plurrar han! hann jag tänka innan ungen gled rakt ner i bäcken, sögs med strömmen och for in under bron så att jag inte kunde se honom.

Gissa om jag skrek!

Gullunge! vrålade jag, sprang ner till bäcken, fick fatt på ungen, släpade upp honom för slänten och började slita av honom alla kläder.

Och Drakungen skrek han också: Nej, nej, nej! och höll i kläderna.

Och så vrålade jag på Pappa och Mommi som kom skyndande och hjälpte mig att få av overallen - som var neddragen till fotknölarna - byxor, kängor och strumpor och svepa in honom i den fleecefilt som Trollungen hade över sig och som han egentligen klarade sig utan. Sedan bar Pappa Drakungen hem.

På eftermiddagen ritade Drakungen. Här plumsar jag i bäcken. Jag pratade med honom några gånger under kvällen om det som hänt. Han verkade inte skärrad på något vis, och jag har inte märkt något efteråt heller.

Puh!



Kommentarer:
[2008-01-14 22:21] Ipppomoea: Jaa - Puh! är väl det minsta man kan säga! Jösses! Vilken pärs!

[2008-01-14 22:55] Bonita?: Jag fick skrämselhicka. Skönt att det gick bra.

[2008-01-15 00:53] kicko: huuuuu vilken mardröm! Skönt att han inte förefaller ha blivit traumatiserad av det!

[2008-01-15 06:33] Kandidat Dro: Åh, hu så läskigt! Skönt att han inte verkar ha tagit skada ... fast jag hoppas att han blivit lite rädd. Så där lagom så han håller sig långt ifrån bäckar .....

[2008-01-15 08:42] AnnA: Fy, vad hemskt! Ryser bara jag läser om det. Fint att det gick bra.

[2008-01-15 09:18] Anni: Vilken galen unge! Och logisk mitt i alltihop - klart han tror det blir kallare att ta av sej kläderna. Det var väl en evig tur att det gick bra!

[2008-01-15 09:22] hj: Oj, skönt att det gick bra!

[2008-01-15 10:17] Bettty: Dottern som nu är 20 år trillade i en bäck en gång när hon var typ fem och vi var ute och gick, lite samma sak och det var is och kallt och krävdes bilresa bilresa för att komma hem så vi klädde av henne de blöta kläderna, lånade ut våra kläder och gick till närbeläget fik och åt äppelpaj med vaniljsås och varm choklad. Det är nu ett av hennes ljusaste barndomsminnen.

[2008-01-15 10:21] Pocks: Ja jisses! Huva... Skönt att det gick bra.

[2008-01-15 11:22] Jazz: *fnissar* Drakungen såg nog inte alls lika långt som du i möjligt händelseförlopp. Han trillade i plurret. Och det var en erfarenhet så god som någon.
Det är ballt med ungar. De tacklar inte allt här i världen precis som vi.

[2008-01-15 14:56] Kristin: Usch vad läskigt!

Inga kommentarer: