måndag 14 april 2008

Jag säger som Sigrid

SKYLLA PÅ HYPODEA


FÄÄÄRDIG!

Nu är jag klar med mina sådder. Ja, åtminstone med perennerna och lignoserna. 162 bidde det. Ettåringarna får vänta, jag har inte ljust nog för att förgro en massa inne.

En hel del fröer - ja, förutom anuellerna då - finns förvisso kvar i fröbutten i skafferiet. Men dem är det ingen större idé att sätta fart på förrän tomten blivit lite mindre grässtäpp och lite mer trädgård.

Och nu, mina vänner... nu ska jag beställa lite fröer från Impecta, tänkte jag. Moahahaha!



Kommentarer:
[2008-04-14 23:29] tori: jag tror jag behöver en översättning på det här. :)

[2008-04-15 08:23] morsan: och jag ska strax gå ner och börja med mina perenner :)

[2008-04-15 08:46] AnnA: Härligt! Själv kunde jag ju inte hålla fingrarna i styr och sådde för ett tag sedan. De måste skolas om nu. Fast var i hundan ska jag ställa dem? Sneglar illmarigt på ett smalt bord jag har. Det får nog stå framför vardagsrumsfönstret. Snyggt? Näe, men blommorna kommer trivas :oD

[2008-04-15 08:55] Bettty: Och jag kan inte förså nånting i år, vi påker ju som tättingar mellan stugan och stan och inte kan jag lämna de små raringarna ensamma över helgen för då dör de törstdöden, och ta med funkar knappast heller då jag är lite omåttlig (precis som du) i mina sådder. :-(

[2008-04-15 08:57] Skylla: tori:
perenn = flerårig
anuell = ettårig
lignos = vedartad, d v s träd, buskar etc

:)

[2008-04-15 09:12] Skylla: AnnA: Fast du ligger väl åtminstone 1½ månad före mig, där nere. Vi har fortfarande halva tomten täckt med snö.

Att förså ettåringar inomhus och springa och passa med vatten och noja över att de inte får tillräckligt med ljus, utan ränner iväg, njae... Och sedan ska man krångla med avhärdning. Nä, jag är nog för lat. Men när det funkar att sätta ut sådderna i miniväxthus inne i stora kallbänken, då djefvlar! :)

[2008-04-15 09:19] Skylla: Bettty: Du får så i miniväxthus och ha dem i knät på väg fram och tillbaka. Förresten klarar de sig säkert utan vatten om du bara har dem i miniväxthus. Problemet brukar vara att de är så låga i tak. Men du som är så kreativ och pysslg kan säkert komma på någon lösning :)

[2008-04-15 09:39] tori: tack :)
jag ska ju ha balkongblommor i år! fast jag tänker då köpa färdiga plantor. pelargoner får det nog bli., och kanske lavendel. och kattgräs. :D undrar om de kommer överleva.

[2008-04-15 10:26] Ipppomoea: Och jag har just blött upp ett block kokosfiber (inköp från trädgårdsmässan) och blandat med jord för omplantering av pelargonerna. Ska bli spännande att se hur det funkar!

[2008-04-15 10:38] Bettty: Jag har ett akvarium som jag brukar fylla med småkrukor. Det kan kanske funka om jag täcker det med gladpack när vi ska bort. Äh, nu måste jag ju testa :-)

[2008-04-15 12:44] AnnA: Betty, ett akvarium måste ju vara perfekt. Lite kokosmatta i botten, eller lecakulor som får vara lite blött..Det måste ju hålla över en helg :)

[2008-04-15 13:31] Skylla: Ja, akvarium måste vara perfekt. Håller med AnnA om lecakulor i botten - eller vad man nu har till hands. Personligen är jag lite skeptisk till gladpack, för jag tycker aldrig att det fäster som det ska nu för tiden. Men någon slags plast upptill.
:)

Inga kommentarer: