lördag 12 april 2008

Tack!

SKYLLA PÅ HYPODEA


Det finns inget dåligt väder - bara olämpliga kläder säger hurtbullarna, och jag inser att de har rätt. Men hur jag än försöker intala mig det, så segrar motviljan och Ja men fy fan vilket jävla skitväder! Jag fryser ihjäl! Jag står inte ut! Jag hatar denna evinnerliga blåst! Hör ni?! Hatar!

Och medan jag går där och hatar det jävla vädret och önskar att jag kunde känna mig lika hurtigt hurtig som hurtbullarna, utan att lyckas ett dyft, så inser jag att precis så är det med hela livet. Livet är en fråga om förhållningssätt.

En del har det i stort rätt bra, men ägnar ändå sina liv åt att gnälla, gnälla, gnälla och gnälla lite till.

Andra drabbas ideligen, men lyckas ändå se solen. Lyckas känna lycka. Tackar tacksamt för det de har.

Jag inser att jag snarast tillhör den förra kategorin. Men jag är en någorlunda insiktsfull gnällspik - till skillnad från många andra, tröstar jag mig själv. Och jag försöker. Jag försöker verkligen!

Men inte har jag fått sova ett jävla förbannade piss. Och de förbannade jävla skitungarna bara gnäller och gnäller och gnäller, klagar och klagar. Och det förbannade jävla skitvädret får mig att deppa ihop. Och den förbannade jävla sambon har åter igen lyckats köpa en halvrutten palsternacka, ja men, kan han inte lära sig att känna på dem, någon enda jävla gång, för i helvete!

Ibland lyckas jag faktiskt bryta där. Och jag står vid diskbänken och ser ut över diset över Djurmo klack. Och helt plötsligt kan jag faktiskt se skönheten, njuta, glädjas och känna någon slags rusig lycka. Faktiskt kan jag det.

Och i hagen bortom vägen håller skatorna ting.

Tack för tvättmaskinen!
Tack för diskmaskinen!
Tack för torkvindan som ger mig tvätt med doft av sol och vind!
Tack för mitt underbara kök!
Tack för fönstret ovan diskbänken med utsikt över Djurmo klack!
Tack för att jag, så pass sent i livet, fått föda två fina, friska pojkar!

Tack!


Kommentarer:
[2008-04-12 15:22] Mårr: Du är faktiskt den allra klokaste och raraste gnällspik jag vet. <3

[2008-04-12 15:35] aniara: Ibland måste man få gnälla och det viktigaste är att man kan se både det bra och det mindre bra. Precis om du gjorde nu. När du började tacka så gick mitt lip-alarm igång. Buääh, så fina saker du har att vara tacksam över. *torkar tårar*

Inga kommentarer: