onsdag 25 februari 2009

Ti tuu

(SKYLLA PÅ HYPODEA)


Idag har Älsklingen och Drakungen mysdag och har åkt till stan för att gå på museeum och hälsa på farfar och farmor, alldeles utan lillebror.

Trollungen och jag kämpar på här hemma. Det går sådär. Vi gick ut och åkte pulka på förmiddagen, och det var väldans kul. Sedan tyckte jag att det var dags att gå in och äta lunch. Det tyckte inte Trollungen. Han satt på hallmattan och gallskrek och försökte klä på sig igen och sprang in i tvättstugan och drog i overallen som jag hängt upp på en krok. Jag försökte med typ allt för att få honom att lugna ner sig. Allt utom snutt. Jag tänkte att vi skulle försöka sluta med det, eftersom Trollet bits så förbaskat, så att det bara är en plåga nu för tiden. Och han är ju drygt 16 månader. Ehh... var var jag nu? Jo...

Till slut kom jag på att Älsklingen sagt att Trollet ibland går och hämtar overallen när han vill sova middag. Sover middag gör han i bilen. Endast i bilen. När jag är hemma brukar Trollet emellertid inte vilja sova middag alls, så jag brukar inte behöva tolka några dylika signaler. Efter en timmas oavbrutet skrikande kom jag på att ungstackaren kanske ville sova. Så då klädde vi på overallen och gick ut och åkte bil.

Nu är här lugnt och skönt och jag städar och tvättar, och Trollet sover sött i bilen i carporten.

Ute skiner solen, och trots att snön når till knävecken känns det som vår. Det droppar från taken och det är barmark i hjulspåren ute på landsvägen, för första gången i år. Talljoxarna sjunger ti-tuu ti-tuu. Ute i hagen har hästarna ätit upp sitt lunchhö och kajorna hackar i spillningen.

Jag är oändligt nyfiken på vad det blir av alla vårlökar jag och Drakungen grävde ner i höstas. Men än är det ett par månader kvar tills jag vet besked.



Kommentarer:

[2009-02-26 09:16] Malena: Ah, det käns om man är med... Nostalgi för mig, bade smabarnsbängel och svensk varvinter är nu avlägsna minnen...

Inga kommentarer: