tisdag 24 februari 2009

Vikarien

(SKYLLA PÅ HYPODEA)


Prins Filip den tolftonde ställer upp sin här.

Trollungen är magsjuk och har bajsat ner hur många ombyten som helst idag. Ändock är han pigg och alert, och protestskriker som vanligt över det mesta.

Älsklingen sitter med revision och ska snart titta på 'House'.

Igår var vi på stora biblioteket, Drakungen och jag. Åtminstone 25 böcker hade vi med oss hem, varav fyra var till mig. Jag som har i ryggmärgen att biblotektarier är sådana som försöker förhindra en från att låna böcker, trampar, ännu vid 45 års ålder, nervöst framför lånedisken och stammar något om att Det är ju bra för utlåningsstatistiken i alla fall. Drakungen är LYCKLIG över alla böckerna.

- Vad läste ni idag? frågar jag nyfiket. Jag nattar Trollungen och Älsklingen nattar Drakungen, se.

- Två djurböcker svarar Drakungen den om ormar och så en som vikarien hittade åt mig.

Han har nämnt 'vikarien' flera gånger.

- Men hur vet du att hon var vikarie? frågar jag, och inser i samma stund att det är 'biblotekarien' han menar.

Drakungen vet att det är till biblotekarien man går när man behöver hjälp. Ibland smiter han iväg och frågar, innan jag ens fått en chans att hjälpa honom.

- Är terrarieboken tillbakalämnad?

- Har ni någon bok med djuren i Kina?

- Jag vill ha en bok med viltfärgade abIessIInier!


- Ja, han vet vad han vill! skrockar biblotekarierna och letar och letar.

Och jag hoppas, hoppas att min ryggmärgskräck för biblotekarier, som sådana som försöker hindra en från att låna alla de där underbara böckerna, som ändå bara står där i hyllan, står och står, inte ska smitta av sig på Drakugen.

Det verkar inte så.



Kommentarer:

[2009-02-24 21:25] tori: Men ååh, sötungen! Och gud så tråkigt med bibliotekarieskräcken, man blir ju bara GLAD när folk lånar. Allt ska lånas ut! Dessutom är det roligt att få springa ner i magasinet och hämta gamla böcker åt folk.

[2009-02-24 21:43] aniara: Stackars Trollungen och gulle Drakungen som fått blodad tand på böcker :)

[2009-02-25 00:49] Havregryn2: Gullunge! Djurböcker är de bästa böckerna.
Jag är också rädd för bibliotikarier, fick mina första böter som 6åring (för en guldhamsterbok) och sedan dess har skräcken suttit i... (Och böterna växt...)

[2009-02-25 06:06] .jag: jag kämpar också med barndomens bibliotekarieskräck! man får bara låna högst...ett visst antal böcker. och bara från rätt avdelning. och inte vilka titlar som helst heller. för då kunde bibliotekarien säga till en att man inte fick, och det var så PINSAMT.

[2009-02-25 12:44] Anni: Stackare, som råkat ut för såna skräckbibliotekarier! Själv har jag haft tur. Glömmer aldrig snälla farbrorn i "byhålans" bibliotek. Jag släpade hem lass efter lass och aldrig att han sa nåt om det. Nu har jag vänner på mitt lokala bibliotek som sticker åt mej böcker självmant och säjer "jag tror du skulle gilla den här". Snacka om service till stamkunder!

Inga kommentarer: