lördag 26 december 2009

Kvällsjoursveckan

Förra veckan gick jag kvällsjour. Den höll ta mig fanken på att ta kål på mig. Inte, som man kanske skulle kunna tro, för att ortopeddisken var nerlusad av herrar som inte kunnat anpassa hastigheten efter väglaget, bensköra damer, ungdomar som farit på alla upptänkliga glidande föremål på det mest dumdristiga sätt och madrass- pulka- eller stjärtlappåkande dagisungar som brutit allehanda lemmar - eller trodde att de gjort det - ute i snö och på is. Nej, utan för att arbetstiderna är en smärre katastrof när man har små barn.

Hem kom jag mellan halv ett och halv tre på natten. Sedan skulle det släckas ner, klappas katt, fås av kläder, filas tandtråd, avlägsnas smink, borstas tänder och lyckas med inmutning i Morfeus rike också. Och så Trollet som kom tufsande vid halv sex och ville snutta. Med eller utan mjölk ska det snuttas. Jag är för gammal för att klara mig på tre till fem timmars sömn i en veckas tid. Och till råga på eländet hör en tolvtimmars söndagsjour till kvällsjoursveckan. Ack ja! Nu har jag beklagat mig.

De tre lediga dagarna före jul försvann i ett töcken, trots att jag drog ned på väldigt mycket av det jag ursprungligen planerat att göra. Vi hann i alla fall baka pepparkakor, Draken och jag, och så målade vi kristyr på dagen efter. Men några mandelmusslor blev det inte, inga lussekatter och ingen knäck eller ischoklad, ingen marsipanstubbe med fikon i rom, valnötter, hasselnötter och choklad, inget pepparkakshus och inga apelsiner med nejlikor. Jag åkte inte till Insjön och jag gick inte på biblioteket. Och inte gick jag i affärerna på stan.

Det blev jul ändå.

Inga kommentarer: