fredag 5 februari 2010

Första veckan


Medicinakuten

En vecka avklarad. Inte på heltid, förvisso, och med en VAB-dag, men dock. Jag har varit glad när jag åkt till jobbet. Jag har inte varit rädd. Jag fick stresspåslag när jag skulle göra de där kompressionerna, förstås, men inte av det där förlamande slaget. Jag har tyckt att det har varit roligt och jag längtar tillbaka. Utan, det ska man ha klart för sig, att ha behövt fixa någon prio 1:a på egen hand. Men ändå!

Ett axplock från veckan:

En man med en sanslös ansiktsrodnad, förmodligen orsakad av läkemedel mot en feldiagnosticerad rosacea. Jag fixade en akuttid på Hud.

En kvinna med tryck över bröstet. Inga tecken till påverkan på hjärtat. Hem och remiss för arbets-EKG.

En man med nydebuterad diabetes typ 2. P-glukos 29 och ketoner i urin, elektrolyter anständiga. Inlagd.

Multisjuk man som blivit okontaktbar och därefter mycket trött. Svårundersökt. Misstänkt stroke. CT hjärna och inläggning på avdelning som stroke-obs.

En kvinna med huvudvärk, som väl snarare visade sig vara nackvärk. Remiss till ortopeden.

En man som hade varit subfebril och känt sig yrslig i SEX dagar!!! Det går ju inte ÖVER!!! Ingenting på proverna. Ingenting i status. Hem, för bövelen, hem! Man mår skrutt när man har en virusinfektion. Gå hem och lägg dig!

En kvinna med oregelbunden hjärtrytm - som inte var oregelbunden på akuten. Hem och remiss för Holter och hjärt-EKO.

En man som ramlat ihop vid återbesök på lasarettet. Systoliskt blodtryck 70. Han var pratbar. Trycket steg. Han fick iv vätska och trycket steg lite till. Han visade sig vara svårt cancersjuk med begränsad tid kvar att leva. Han ville hem. Proverna såg bedrövliga ut, men hade de gjort innan också. Vi kunde inte säkert utesluta en mindre hjärtinfarkt, men en sådan hade inte förändrat något. Han fick gå hem, eftersom han ville det.

En man med MS-skov. Inlagd med iv kortison.


Där fick ni lite att googla på :)

Inga kommentarer: