fredag 27 augusti 2010

Fäboddag

Förra helgen - eller ska jag kanske säga förrförra - var det fäboddag uppe i buan. Där var sjukt mycket folk. Laila berättade om buans historia, Marie spann garn av hundhår och man kunde köpa kolbullar, stomp, våfflor eller fika. Karln vid torget sålde sina slöjdvaror och Erik och Per med flera bygde gärdesgård. Man fick vara med och mjölka om man ville och man kunde åka häst och vagn och rida ponny.

Här är Stanley. Han går uppe i buan hela sommarhalvåret. Martin kör. Vi åkte en gång hela familjen. Sedan ville Drakungen gå tillbaka och åka mer. Han fick en peng med sig att betala med. Efter en timma gick jag och letade efter honom. Då satt han kvar på vagnen. Ja men, frågade du om du fick åka fler gånger fastän du inte hade mer pengar? undrade jag Eller satt du bara kvar? Jag satt bara kvar, sa Draken och såg lycklig ut. Jag erbjöd Martin betalning i efterskott, men han nekade. Jaha, det blir häst här förstår jag sa Martin. Han verkar väldigt intresserad. Jag hoppas att Draken hänger på Martin och lär sig ett och annat. Jag skulle gärna vilja att han lärde sig rida och köra. Martins döttrar hade ponnyridningen.

Vi upptäckte att det fanns höns bakom en stuga.



Och en dragspelsklubb gick runt i gårdarna och spelade.


Det var en bra dag.

Inga kommentarer: