söndag 29 augusti 2010

Sketongar

Jag tror att jag blir galen. Nog för att det måste få bli stökigt när ungar leker, men mina de stökar för stökandets egen skull. De ägnar en halv till en timma åt att stöka till maximalt, sedan drar de vidare till nästa nedstökningsprojekt. Och medan jag städar upp det första, så är de klara med det andra och drar vidare till det tredje. Och jag, jag städar upp det andra. Och så håller vi på.

På morgonen har de således släpat fram ALLA gosedjur, kuddar, filtar med mera och byggt en koja i allrummet. Sedan släpade de fram kastruller och skålar fyllda med vatten, alla termosar och termosmuggar samt alla plastdjur med anknytning till vatten - och några till - och så satt de och hällde, slaskade och plaskade och tryckte ner djur i termosarna, i vardagsrummet (!). Jag hade ett helvete med att få ur djuren ur termosarna, kan jag säga. Och sedan har det byggts upp ett safariland i Drakrummet. Det är väl lek och inte bara stök, förvisso, men jäklar anåda vad rörigt det blir! Förutom detta har de släpat runt stolar i, slängt soffkuddar och -filtar på golvet, spridit ut tusen teckningar, kletat ner bordet och byggt en tågbana i vardagsrummet.

Ja men vad fasen, på två timmar!

Och så tjatet hela tiden medan man försöker röja undan det värsta, vattnet på trägolvet innan det tar skada och annat mer akut.

- Kan du laga det här trädet! (som uppmaning, knappast som fråga)

- Jag vill se köttätarna! (i e ett avsnitt ur 'Dinosauriernas tid' med köttätare)

- Jag vill ha något att äta!

- Jag vill se Bamse!

- Kan du laga min lejonklippa!

- Jag vill ha juice!

- Får jag godis när jag har ätit? (och så ett hysteriskt utbrott när jag säger att godis äter man på lördagar).

Och ankorna möööpar och katterna tjålar och tvättmaskinen måste passas (Den håller på att gå sönder och vi kommer oss aldrig för med att köpa en ny. När skulle vi hinna välja? Någon som har en extra bra att rekommendera?).

Suck!


(En solsellsdriven liten gargoyle till trädgården kanske vore något, om man nu inte nöjer sig med de små man har inomhus)

4 kommentarer:

kicki sa...

Hade jag en trädgård skulle jag givet vilja ha en sån! Mycket trevligare än de där inomhus... (men i mitt stilla sinne tänker jag "Varför städar DU upp efter dem?" Har man händer att dra fram saker med har man händer att plocka undan)

Scylla sa...

Å där försvann mitt långa svar i tomma intet, och just nu orkar jag inte formulera det igen :(

Scylla sa...

Ja, jag gör väl ett försök igen då, nu när ungar, kanin och ankor är nattade.

Tja, det kan man ju fråga sig. Det finns nog ungefär lika många svar på det som det finns situationer. Ibland tycker jag helt enkelt att de är för små för att klara av det, t ex Trollet kan inte stoppa CD-skivorna tillbaka i rätt fodral. Ibland är jag rädd att de ska ställa till mer skada. Ibland går det helt enkelt fortare, och jag måste t ex komma åt diskbänken och börja med maten, för det börjar bli akut. Ibland för att det går fortare och jag bara måste få en liten stund över till att slappna av en stund eller göra något för mig själv. Ibland är det viktigare att de gör något annat, kommer isäng t ex. Ibland sover de när jag upptäcker vad de ställt till med, och det är inte läge att spara det till morgondagen. Ibland måste man helt enkelt välja sina strider. Ibland bara orkar man inte bråka 24/7. Jag tycker också att barn inte ska behöva fullt städansvar själva, utan att de ska få ökat ansvar pö om pö. Med ungar kan jag tycka att det är lite "här och nu" som gäller. Vissa saker minns de ju knappt ens att de har gjort. Ibland har de gjort något tillsammans och jag tycker inte att det är rimligt att kräva av Trollet att han ska fixa när han är så liten, och då vill jag inte kräva det av Draken heller, så att han tvingas plocka för båda. Ibland tvingar jag dem naturligtvis att röja undan. Ibland röjer vi tillsammans. Ibland blir jag nog bara helt blockerad, när det är FÖR mycket som släpar efter. Jag städar, städar, städar, plockar, plockar, plockar, skäller, skäller, skäller och allt är liksom bara kaos och inte ett dugg igenomtänkt utan bara dumt beteende. Det är tungt att jobba heltid med ett jobb med mycket stress, höga krav, där det mesta är nytt och inget går på rutin och att samtidigt ha småbarn hemma. Och en Älskling som jobbar över varje dag i princip, är sönderstessad och knappt fungerar. Det blir inte så genomtänkt det man gör alla gånger.

Scylla sa...

Och det där blev ju väldigt elokvent, *host*.