onsdag 7 november 2012

Min exp


På min hemmaklinik har jag en egen, stor expedition. Jag har valt gardiner själv, vårgröna, och stolsdynor som matchar. Jag har egna blommor i fönstret, en egen tavla på väggen och eget pynt: fina stenar, kottar, snäckor, ljuslyktor och fina kort på anslagstavlan. Hade. De personliga småsakerna tog jag undan när jag gick på mammaledigheten för att den/de som sitter i mitt rum när jag är borta ska få plats med sina saker. Jag har behov av att boa in mig.

Här sitter jag på en liten exp tillsammans med två andra. Skrivbordet tillhör någon annan, som inte har plockat bort sina personliga saker medan hon är borta. Gardinerna är fula som stryk. Det står en fasansfull dammig plastblomma i fönstret. Hutschen under skrivbordet är låst. På golv och en bänk står fyra flyttkartonger fyllda med någons prylar: papper, böcker, pärmar, småpryttlar.

Jag skulle vilja röja undan sakerna, be att få byta gardiner och slänga den gräsliga plastblomman. Egentligen skulle jag vilja det, men jag gör det inte.

Jag skulle vilja sätta upp mina fina bilder och teckningarna ungarna har gjort till mig. Jag skulle vilja ta med egna blommor och sätta i fönstret. Jag skulle vilja ta med några ljuslyktor, några fina stenar och snäckor och en vas att kunna sätta en kvist i - en nyponkvist kanske, eller snöbär.

Men det gör jag inte.

Eller... jag ska fundera på det.

4 kommentarer:

Viola_T sa...

Hur länge ska du sitta där vid den tråkiga arbetsplatsen?
Fota läget idag, plocka undan, sätt dit egna grejer (åtminstone på skrivbordet). Flytta tillbaka allt då din tid vid platsen är ute.
Man måste trivas för att arbeta bra :-)

EvaP sa...

Ska du sitta där längre än en månad så ställ undan företrädarens prylar i en hörna och häng upp dina fina gardiner och teckningar och kottar och annat - alla kommer att trivas där då, du också.

Kram.

anna norlander sa...

Fegis ! Nu flyttar du undan grejerna i en låda ! Kom igen ! Skyll på mig om någon gnäller !

Scylla sa...

Ett halvår ska jag sitta där. Ja, jo, jag ska nog ta och flytta undan lite och göra lite fint. Någon gång. När jag får tid.