söndag 24 februari 2013

Sol

Jo, jag kom iväg på loppis med Farmor och Svägerska. På första stället var det ovanligt tunt så vi tyckte att vi skulle komplettera med Tulavippan också. Svärmor köpte ingenting. Svägerskan köpte några begagnade pocketböcker. Och jag... köpte betydligt mer än jag tänkt mig.

En plåtkanna i kopparlook från HJ fabriker i Sävsjö. Den ska jag ha påskris i. Och kanske annat ris också, för den delen. Mina Höganäskrus är för låga och vida, så det blir så spretigt och jag muttrar varenda år över att jag borde ha skaffat något bättre. Nu har jag skaffat något bättre. 115 kronor. Jag vet inte om det var ett bra pris eller inte, men jag behövde den.



En tidningskorg i svarvat trä. Vi behöver en upp till buan. 75 kronor.

Ett nubbglas som var nästan exakt likadant som de fyra vi har. De fyra av ena sorten. Vi har två sorter och fyra av vardera, den ena är med låg fot och gravyr, den andra på hög fot och utan minsta utsmyckning. Vi brukar behöva fem till jul och påsk och det stör mig alltid att vi inte har fem likadana. Nu har vi det. 15 kronor.

Ett extremlitet nubbglas - om det nu är ett nubbglas - som bara rymmer en matsked. Det ska jag ha till vas när ungarna kommer in med första tussilagon eller vitsippan, som de aldrig lyckas få mer än två centimeter stjälk på, så att det är omöjligt att sätta den i vatten utan att den sjunker eller välter. Den här kommer att funka, det är jag säker på. 15 kronor.

En smörbutt med glasskål i. Den ska också upp till buan. Det är ordentligt hårt, smöret vi köper där uppe, så man behöver nästan ha det framme och inte inne i kylen.



En ljusstake från Ystad metall, med hjärta och röd glaspuck, som får komplettera fönstersmycket, ljuskronan och den ljusstake för tre ljus som jag redan har i rött - förutom alla de i andra färger. Jag är som bekant torsk på Ystad metall. 10 kronor gav jag för den.

Och så tio böcker, sju till mig och tre som jag tänkt att jag ska läsa för Draken: En världsomsegling under havet, Skattkammarön och Oliver Twist. Det var någon slags skolupplaga. Vi är snart klara med Den oändliga historien. Därefter tänkte jag läsa Spöket på Canterville, men sedan så... Och tänk vilken tur att jag fick tag på lite böcker. Några sådana har jag ju inte sedan tidigare *host*. 40 kronor.


Någon skidåkning blev det inte idag. Det var tre plusgrader, solen sken och det droppade från taket. Jag borde ha gått på en långpromenad, men istället städade jag. Städade och städade. Det var så fruktansvärt skitigt här hemma, så det var helt enkelt nödvändigt. Men jag satt i alla fall en stund ute på altanen i solen och drack kaffe. Så förunderligt ljuvligt!



Primulor är trevliga. Bara att plantera ut i trädgården när man njutit färdigt av dem inomhus.

Inga kommentarer: