söndag 10 november 2013

Padparadscha


Det har blivit lite si och så med dofter sedan jag blev gravid med Nasse. Jag kan ju inte ha parfym på jobbet, så det blir på lediga dagar jag ibland kommer på att jag borde botanisera bland mina små provflaskor.

För närvarande är jag tämligen förtjust i Padparadscha. När jag fick den var jag inte direkt över mig, men nu så.

Padparadscha är vad man kallar en laxrosa safir, och detta efter en laxfärgad lotusblomma.


När jag först försökte fundera över noterna så tyckte jag att jag kände rökelse, sedan något... kanske ambra, och slutligen något sött och lite kådigt. Sedan kunde jag liksom inte sätta ord på något mer, så då gick jag in och läste:

Noter: amber, musk, cedar, sandalwood, juniper, pepper. 

Ho ho, inte en siffra rätt. Jo, ambran. Jag är med andra ord lika hopplös som tidigare och helt oförmögen att nosa mig fram till vad en parfym innehåller.

Fast nu när jag läst detta så kan jag faktiskt inte känna någon rökelse längre, däremot är sandelträet väldigt tydligt. Att jag inte kände det! Mysken kan jag nog faktiskt känna, men enbär och peppar - icke!

Så här skriver Lucky ScentA new jewel in our collection, appropriately named for an actual gem - the Padparadscha, the most rare of all sapphires, which glows with a pink and orange fire as if a spectacular sunset has been trapped inside. We smelled this on a friend and became immediately obsessed, begging for the name and swearing that we would hunt it down. It was worth the effort. A fiery blast of pepper eases into glorious warmth: sandalwood, cedar and musk melt into an enveloping fragrance that is sensuous, yet genuinly unique. We can give you a list of what it is not: fruity, sweet, foody or floral. It is harder to pin down what it is... soft, but spicy; dramatic, but not overpowering; elegant, but easy to wear. We are absolutely in love with this. Beautiful and modern.

A list of what it's not. Ingenting man köper på Kicks, alltså. Nå ja, inget ont om just Kicks. De fick bara representera det parfymutbud som finns i Sverige - med något enstaka undantag.

Laxrosa har väl aldrig varit någon favorit, och definitivt ingenting jag någonsin skulle komma på tanken att bära. Hu, jag skulle se hemsk ut. Men när jag ser de där Padparadschasafirerna, så blir jag nästan lite sugen :)

Hur som helst, den här är nog min favvis för närvarande.

Och... märk väl att det finns flera ställen på nätet där man kan beställa små provflaskor av roliga, annorlunda dofter, inte de vanliga - ja vad var det nu kära parfymmentorn Susanne kallade dem? - Britney-Spears-fruity-florals. Ovan nämnda Lucky Scent är en, det kostar inte mycket att skicka efter prover, men tyvärr blir portot på hel parfymflaska väldigt hög. En annan är Auf Liebe zum Duft. Jag har handlat från båda, det har fungerat utmärkt och de har varit ytterligt hjälpsamma.


Inga kommentarer: