onsdag 6 maj 2015

Grodrom och nässlor


De lovade fint väder idag. Nå ja, fint jämfört med hur vädret har varit det senaste i alla fall. Men när jag klev upp ösregnade det. Där rök min långpromenad i skogen. Den där planerade som jag har längtat efter att göra så länge.

Först vid lunch tid klarnade det upp lite - men blåste i gengäld så att både torkställning och temugg på förstukvisten gick ikull. Då tog jag mig i kragen och hämtade en balja från uthuset och började inreda den för grodyngel. Jag gick några vändor ner till älven för att hämta vatten och lite vattenväxter.

Sedan plockade jag ett par liter nässlor. För första gången i mitt liv tänker jag nämligen göra nässelsoppa.

Så hämtade jag ungarna och travade ut med dem i skogen för att hämta grodrom. Jag visste två ställen ganska nära där jag sett rom i vattenfyllda traktorhål, med förfärande lite vatten kvar. Åtminstone i det ena. Ytterligare ett reservställe hade jag uppåt älgslakteriet, men där var jag inte så orolig för vattenmängden.

Men nattens och morgonens regn hade skapat ordentliga rännilar och nästan all rom tycktes ha spolats bort. En liten rest fanns kvar i traktorspåret med minst vatten, antagligen för att där inte flödade så väldigt. Vi skopade upp en del i en hink jag hade med mig och hur det nu var så blev det att vi tog en ganska rejäl promenad. Pojkarna ville hoppa över den nu tämligen strida bäcken en bit längre fram och Nassen verkade nöjd och glad med att gå och hålla mig i handen. Vi gick så att vi kom ut i närheten av älgslakteriet för jag tänkte att vi skulle hämta lite rom till i gölen där uppe. Där var helt översvämmat och all grodrom var borta.

Nå ja, en liten skvätt rom har vi i alla fall tippat ner i baljan och så hoppas vi på att få föda upp lite grodor. Och nässlorna har jag förvällt och ställt in i kylen till i morgon.




1 kommentar:

Mira sa...

Grodpinglor! :)